Vlaams PatiëntenPlatform

Abonneren op feed Vlaams PatiëntenPlatform
Bijgewerkt: 16 min 29 sec geleden

Persbericht VPP: Vlaams Patiëntenplatform lanceert instrument om dialoog met zorgverlener te ondersteunen

do, 18/04/2019 - 13:20
Één op de vijf klachten die de federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt” ontvangt, gaat over een gebrek aan informatie over de gezondheidsstatus en de behandeling. Het Vlaams Patiëntenplatform ontwikkelde daarom een instrument met vragen dat patiënten helpt tijdens een consultatie. Hierop staan vragen zoals ‘Wat is de slaagkans van mijn behandeling?’ of ‘Hoeveel kost mijn volledige behandeling?’

Opinie: Weer aan de slag!

do, 11/04/2019 - 13:19
Minister Maggie De Block lanceert een website weeraandeslag.be om mensen die omwille van ziekte uitvielen op hun werk weer aan de slag te helpen.Een nobele zaak want zeker mensen met een chronische ziekte zouden niets liever doen dan terug te werken. Maar Ilse Weeghmans, directeur van het Vlaams Patiëntenplatform, formuleert enkele bedenkingen.

Column: De data van de patiënt

do, 28/03/2019 - 09:03
De data zijn van de patiënt... dat zegt alvast de Wet op de patiëntenrechten. In 2002 stemde de federale wetgever de regelgeving waarin werd bepaald dat elke patiënt recht heeft op een zorgvuldig bewaard patiëntendossier. Geen onbelangrijk gegeven...

Column: Ziekenhuisnetwerken... durven we breken met het verleden?

wo, 20/02/2019 - 16:28
Donderdag 14 februari stond het wetsontwerp over de ziekenhuisnetwerken opnieuw op de parlementaire agenda. De Kamer keurde het wetsontwerp goed. Een goede zaak om eindelijk een noodzakelijke hervorming van de ziekenhuizen in gang te zetten. Daar is iedereen het over eens. Hoe de netwerkvorming verder moet verlopen is helaas nog niet beantwoord: in functie van de patiënt en kwaliteitsvol natuurlijk, daar gaat iedereen voor?!

Column: Open dialoog, ook na een medisch incident?

di, 22/01/2019 - 13:37
Maakte u als arts al eens een medisch incident mee? Ik hoop voor u en voor onze patiënten van niet. Indien toch, hoop ik dat u als 'second victim' de nodige ondersteuning kreeg van een hoofdarts of van uw directie in het ziekenhuis.

Oproep getuigen voor mini-documentaire reeks over werkgerelateerde stress & burn-out

di, 15/01/2019 - 12:08
In het voorjaar van 2019 lanceren het ministerie van Sociale Zaken van minister Maggie De Block en de FOD Sociale Zekerheid een campagne rond Stress en Burn-out gerelateerd aan het werk. Gekoppeld aan deze campagne wordt er gewerkt aan een website die al de informatie rond het thema verzamelt en waar alle betrokkenen terecht kunnen voor het inwinnen van advies en antwoorden over het thema. Het VPP gaf mee input over de inhoud van deze website.