Alma Live meet alertheid van bestuurders

ma 25 april 2016

Alma Care, een start-up bedrijf dat zorg en ICT samenbrengt, lanceert Alma Live. Het product meet de alertheid van bestuurders en signaleert wanneer rust noodzakelijk is. Het kunnen detecteren van slaperigheid aan het stuur zou echter ook een belangrijke bijdrage kunnen zijn voor het opsporen van slaapapneu, wat vaak slaperigheid veroorzaakt...

ALMA.care uit Ninove ontstond in de zomer van 2015 als project van 2 neven die eerder toevallig van mekaar te weten kwamen dat ze dezelfde ambitie koesterden. Kris Sienaert (foto) is arts van opleiding en had gedurende 15 jaar een zelfstandige artenpraktijk en Stijn Coolbrandt heeft meer dan 10 jaar ervaring als developer en R&D manager.

Beiden verlieten de spreekwoordelijke gouden kooi om een nieuwe uitdaging aan te gaan en vonden elkaar op het raakvlak tussen health en IT.

“Onze maatschappij spendeert momenteel massa’s geld aan zieke mensen. Als we een deel van dat budget zouden reserveren om die aandoeningen vroegtijdig op te sporen en te behandelen, dan blijven mensen langer gezond”, zegt Kris Sienaert.  “Dit betekent niet alleen een pak minder uitgaven voor de gezondheidszorg, maar ook minder afwezigheden op het werk en langer thuis kunnen blijven wonen.”

Kris weet perfect welke noden er bestaan in de gezondheidszorg en Stijn weet hoe hij deze IT-matig kan oplossen.

“Concreet willen we de zogenaamde big data omzetten in smart data en inzichten zodat iedereen minder naar de dokter moet en toch gezonder kan zijn dan vroeger”, geeft Kris Sienaert nog aan. “Het is absurd dat anno 2016 de Belg nog steeds zijn eigen medische dossier niet kan beheren en zelf kan bepalen wie het wel en niet mag inzien. Maar wat is de modale Belg met een berg digitaal papier waar hij niet veel van begrijpt? Die data moeten vertaald worden in inzichten waarmee we actief aan de slag kunnen.”

ALMA.care is een HealthIT startup en focust zich op het (tele)monitoren en analyseren van fysiologische (humane) data zoals hartritme, ademhaling en andere. Op basis hiervan kan het bedrijf gezonde mensen continu screenen, gezondheidsproblemen vroegtijdig detecteren en onmiddellijk ingrijpen indien nodig.

“Ons eerste product, ALMA Live, maken we in samenspraak met de transportsector en zal continu de alertheid van vrachtwagenbestuurders meten en bepalen wanneer ze moeten gaan rusten. In elke vrachtwagen zitten honderden sensoren. We kennen perfect het toerental en de bandenspanning, maar we weten niks over de chauffeur. Heeft hij voldoende geslapen? Heeft hij geen hartproblemen? Met ALMA Live zal het aantal zware en minder zware ongelukken opnieuw afnemen door het tijdig signaleren van gezondheidsrisico’s. Het feit dat een bedrijf als H.Essers ons product wil testen en andere grote stakeholders zoals het BIVV met ons in zee willen gaan, bewijst dat we op de juiste weg zitten.”

“Onze volgende producten zullen in dezelfde lijn liggen en zullen inzetbaar zijn bij chronisch zieken, ouderen, enzovoort. We zijn ook aan het onderzoeken hoe we via smart cities de algemene gezondheid kunnen verbeteren”, zeggen de ondernemers.

“Binnen 5 jaar moeten we een toonaangevende speler zijn in smart health data en de vertaling ervan naar concrete oplossingen.”

Bron: Alma Care wil aandoeningen vroegtijdig opsporen, madeinoostvlaanderen.be, 25 april 2016
Zie ook:
H.Hessers en BIVV kiezen voor Alma.Live, computable.be, 25 april 2016