ApneuMagazine Nederland 19-2

wo 26 juni 2019

Net voor de zomermaanden valt het Nederlandse ApneuMagazine 19-2 bij onze leden en vrienden in de bus.

Weer boeiende artikels, de meeste ook voor Vlamingen, zoals het artikel over therapietrouw. Dr Mark Aloia, internationaal expert op het gebied van gedragsverandering, spreekt over de belangrijkste invalshoeken voor zorgverleners om patiënten te motiveren tot meer therapietrouw. Hoe mensen helpen en motiveren om levenslang een masker of een gebit te dragen? Een citaat: "Als je er moeite mee hebt, dan vraagt dat verandering van gedrag. Dat is moeilijk en soms emotioneel. Mensen vallen vaak terug in hun oude gedrag. Het is niet goed om de nadruk te leggen op het belang van cpap-gebruik om ziekterisico te verminderen. De nadruk moet liggen op positieve waardering voor de inzet en het handelen van patiënten. Daardoor neemt het zelfvertrouwen toe."

Leefstijl. Ervaringen met de nieuwe leefstijlcoach, een programma van de Nederlandse zorg. In Vlaanderen bestaat iets soortgelijks, zie www.bewegenopverwijzing.be. Hoe geraak je van buikvet af: feiten en fabels? En wat met de zomer- en wintertijd? Apneupatiënt blijkt gevoeliger te zijn voor gevolgen van invoering zomertijd. Uiteraard ontbreekt in dit nummer een gezond recept niet.

Praktisch tips, zoals voor het onderhoud van masker, en over bevestiging van de slang

Heb je meer of uitsluitend ademstops in ruglig? Lees dan eens de ervaringen met SPT (therapie voor ruglig apneu)

Wat vertelt de wetenschap ons over apneu en geheugen/concentratie?

Hoe ziet het zorgpad slaapapneu er uit in Nederland, vanaf de diagnose tot de opvolging van de behandeling... en kan het sneller en goedkoper?

En tenslotte, aan de vooravond van de Grote Vakantie: met de cpap op vakantie, tips om goed voorbereid op stap te gaan

Voor leden en vrienden: