Astmapatiënt krijgt vaker slaapapneu

wo 14 januari 2015
Astmapatiënt krijgt vaker slaapapneu

Astmapatiënten hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van obstructieve slaapapneu. Hoe langer iemand astma heeft, hoe groter dit risico.

Onderzoekers van onder andere de University of Wisconsin keken naar de gegevens uit de Wisconsin Sleep Cohort Study, waaraan vrijwilligers deelnamen die in 1988 tussen de 30 en 60 jaar waren. Aan het begin van de studie had geen van hen apneu. Om de vier jaar werden ze opnieuw onderzocht.

Van de 81 deelnemers met astma kregen er in de eerste 4 jaar van het onderzoek 22 slaapapneu (27 procent). Van de 466 vrijwilligers zonder astma ontwikkelden er 75 apneu (16 procent). Deelnemers die al astma hadden, bleken maar liefst 40 procent meer risico te lopen op het ontwikkelen van slaapapneu.

De wetenschappers tasten nog in het duister over het precieze verband tussen astma en apneu, daar is verder onderzoek voor nodig.

Slaapapneu is een slaapstoornis waarbij sprake is van ademstilstand tijdens het slapen. Als gevolg van slaapapneu kunnen verschillende gezondheidsproblemen ontstaan zoals beroertes, overgewicht en diabetes.

Bron: De Telegraaf (Nederland),

14jan15