conventie

Webinar prof Johan Verbraecken (UZA)

di 22 december 2020

Op 22 december 2020 houden we ons derde en laatste webinar van najaar 2020 met prof dr Johan Verbraecken, slaaparts en medisch verantwoordelijke van het slaapcentrum van UZ Antwerpen in Edegem. We delen hier de presentatie van professor Verbraecken, de inleiding door onze voorzitter Mark De Quidt, de lijst vragen die vooraf gesteld werden, deze die live aan bod komen en de evaluatie. Leden en vrienden kunnen de video opname uitgesteld bekijken.

Video: Jo De Cock, topman RIZIV, op onze internet bijeenkomst (webinar)

di 17 november 2020
Jo De Cock, administrateur-generaal RIZIV

UPDATE Jo De Cock, administrateur-generaal van het RIZIV, spreekt op onze internet bijeenkomst (webinar) voor slaapapneupatiënten op dinsdag 17 november om 19u. In deze video geeft de nummer één van de openbare gezondheidsverzekering een voorbeschouwing.

(Oorspronkelijk was Jo De Cock gepland op de lentebijeenkomst van zaterdag 7 maart 2020 op UZ Antwerpen. Omwille van het corona-virus werden alle lentebijeenkomsten geannuleerd.)

Apneu overeenkomst 2018

ma 04 december 2017

Wat vorig jaar niet gelukt is, leidden de onderhandelingen over een nieuwe conventie dit jaar wel tot een akkoord. Deze ochtend keurde het verzekeringscomité van het RIZIV de overeenkomst (de apneu-conventie) voor 2018 goed. De sint is dus een dag te vroeg gekomen voor de brave apneu patiënten en professionals in de slaapcentra :) Lees verder voor de volledige tekst.

Evenwicht zoeken tussen besparing en kwaliteit

di 27 juni 2017
Evenwicht zoeken tussen besparing en kwaliteit

Vanaf 1 januari 2017 is in België de lopende conventie die de terugbetaling van de behandeling van slaapapneu regelt, voor een vijfde keer gewijzigd, waarbij vooral de opname van de behandeling met mondbeugel (mra) opvalt. een volledig nieuwe conventie is het echter niet, de onderhandelingen gingen niet van een leien dakje en de nieuwe streefdatum om te landen is januari 2018. in een eerste artikel bekijken we de voorgeschiedenis van deze vijfde wijziging.

Prof. dr. Olivier Vanderveken van iBEDSMA (Interdisciplinaire Belgische tandheelkundige slaapgeneeskunde academie) nodigde ons uit op een informatiedag.

Artikel uit ApneuMagazine 17-2. Het volledig artikel is hier beschikbaar voor leden en vrienden: klik op "Lees verder"

Wijzigingen in apneu-conventie

ma 05 december 2016

Vandaag is er witte rook uit de schouw van het RIZIV gekomen. Het Verzekeringscomité besliste principieel de huidige cpap-conventie, die verlopen was op 1 november, te verlengen tot einde 2017 met een aantal wijzigingen. De cpap-conventie (tussen RIZIV en slaapcentra) regelt de tussenkomst van de ziekteverzekering in de kosten van de apneubehandeling met cpap. Er zijn nog hangende discussiepunten waarover nog geen akkoord bereikt is, de overlegperiode wordt verlengd tot einde 2017. Ondertussen zijn er wel enkele wijzigingen waarover dus wel een consensus bereikt is.