europa

Affiche Onderdiagnose

za 03 maart 2018

Slaapapneu wordt ernstig onderschat. Er is een grote onderdiagnose en onderbehandeiling: van de 10 mensen die er last van hebben zijn er niet minder dan 9 die het niet weten of die het niet laten behandelen. Op behandeling van slaapapneu is er de voorbije jaren steeds bezuinigd geweest. Nochtans is apneubehandeling preventief naar de verwante aandoeningen (de comorbiditeiten, vooral hart en vaat en metabole aandoeningen) en naar veiligheid op de weg en op de werkplaats. De Europese affiche die we samen met andere apneuverenigingen gemaakt hadden, wordt deze week naar alle slaapcentra gestuurd. Vraag ze op te hangen (ook in de wachtkamer van je huisarts)!

do 01 januari 2015
Logo Apneuvereniging Nederland

België

GUPPC, Groupe des Utilisateurs du PPC, is onze Franstalige tegenhanger in België. Wij delen met hen de Slaapapneu Conventie van het federale RIZIV, dat de terugbetaling regelt voor de slaapapneu behandeling. Wij worden sinds 2018 uitgenodigd op de bijeenkomsten van BASS, de vereniging van slaapartsen in België. We overleggen vooral bij wijzigingen van de SlaapApneu Conventie.