masker

Lentebijeenkomst zat 4 maart 2017

di 07 februari 2017
Lentebijeenkomst 2017 de sprekers

Een mondapparaat tegen snurken en obstructief apneu: een behandeling of een kruk?
Miche De Meyer, UZ Gent

De maskers van Fisher & Paykel
Angelique Smits, Fisher & Paykel

Pauze met demo van maskers door Fisher & Paykel

Hoe hou je zelf de vinger aan de pols? Over uitlezen van een cpap.
Piet-Heijn van Mechelen, voorzitter ApneuVereniging Nederland

"Het is het einde van de wereld niet, en toch zegt mijn buikgevoel... ".
Schrijver Jeroen Olyslaegers over aanvaarding en niet-aanvaarding van zijn masker

Maskers testen en Wandelen.
Voorstelling van de nieuwe projecten van ApneuVereniging Vlaanderen.

Gepersonaliseerd masker door 3d printer

wo 04 januari 2017
3d gezichtsscan

Met 3d printers worden voorwerpen gemaakt in 3 dimensies. Deze recente technologische mogelijkheid kent vooral een snel toepassingsgebied in de medische sector, omwille van de kenmerkende voordelen: snelheid en vooral personalisering. Het lag dus ook voor de hand dat er gebruik van gemaakt wordt voor gezichtsmaskers, onze gezichten zijn immers allen verschillend. Door een siliconen- of een gelrand kunnen de meeste verschillen opgevangen worden. Een perfecte aansluiting van een masker op een gezicht is een noodzaak om lekkage te vermijden. Vooral de hoge luchtdruk die voor beademing gebruikt wordt stelt de perfecte aansluiting voor een grote uitdaging. Recent startte een nieuw opgericht bedrijf in Nederland met op maat gemaakte maskers.

Onderhoud

Dagelijks

Het masker

Schoonmaken met warm water en zachte zeep (b.v. babyshampoo). Naspoelen met water. Zorg er ook voor dat de gaatjes waarlangs de lucht wordt afgevoerd schoon en open blijven anders gaat het masker sissen of fluiten.

Het water reservoir van de luchtbevochtiger

Iedere ochtend het overgebleven water uit het water reservoir halen en goed schoon maken om kalkvorming tegen te gaan. Reinigen kan ook weer met water en zachte zeep.

Soorten maskers

Masker Philips Dreamwear

Grote keus aan maskers

Via een neusmasker wordt lucht ingebracht om apneus te voorkomen. Dit is een drukmasker en moet dus perfect passen. Het masker is door middel van banden op het hoofd bevestigd. Als het masker lekt, heeft de therapie geen effect. Het masker is daardoor het meest besproken onderdeel van de therapie.