overgewicht

Webinar overgewicht door prof Van der Schueren

di 19 januari 2021
Professor Bart Van der Schueren

In onze peiling over de aanbevelingen van het KennisCentrum voor de Gezondheidszorg sprak 70% zich uit voor het opnemen van een Zorgpad Leefstijl in de behandeling van slaapapneu, om onder meer overgewicht aan te pakken (11% vindt dit overbodig). Niet elke slaapapneu patiënt heeft overgewicht, maar er is wel wederzijdse beïnvloeding. Professor Bart Van der Schueren was onze spreker op de eerste webinar van 2021, op dinsdag 19 januari. Hij is voorzitter van BASO, de Belgische Vereniging voor de studie van obesitas, en endocrinoloog aan de Obesitaskliniek van UZ Leuven.

Dieet quiz

do 09 januari 2020
Foto Adobe Stock

Overgewicht komt vaak voor bij slaapapneu patiënten. Het is tegelijk oorzaak en gevolg. Zeker in deze periode na nieuwjaar duiken de goede voornemens op om wat aan die leefstijl te doen. Ziekenfondsen spelen daarop in. Zoals met deze dieetquiz: "Weet jij veel over het juiste vermageringsdieet? Is het altijd goed om light of andere caloriearme producten te eten? Moet je letten op combinaties van voedingsmiddelen of enkel op de calorieën? Wat doen als je het gewenste gewicht hebt bereikt? Ontdek het met deze quiz van 10 vragen.​​​​"

ApneuKrant 19-4

vr 20 december 2019
ApneuKrant 19-4

Een nieuwe krant is geboren... de ApneuKrant deelt voortaan om de drie maanden informatie en ervaringen over slaapapneu in Nederlandstalig België. In het eerste numme stellen we de sprekers voor van de eerste lentebijeenkomst in 2020 en hebben we het over het rijbewijs, tele-monitoring, keuze cpap of mra, onderzoek bij truckchauffeurs, een patiënt getuigt en een praktische tip wat je met die slang doet van je masker.

ApneuMagazine Nederland 16-4

di 20 december 2016
ApneuMagazine 16-4

Dit jaar valt het winternummer van het ApneuMagazine mooi op tijd in de bus. Dat is meegenomen voor wie een recept zoekt voor een gezond kerstdinner, waarom niet koolhydraatvrij? Het wordt door de ApneuKerstMan graag aangeboden. En we gaan wat dieper in op het vaker samengaan van apneu en overgewicht: de Vlaamse bijdrage deze keer is een interview met prof dr Luc Van Gaal met een wetenschappelijke blik over vermindering van overgewicht. Verder in dit nummer:

• Ook de mra ontsnapt niet aan digitalisering: Resmed lanceert Naval mra, 3D digitaal geprint, op maat gemaakt.
  • In Nederland werden de slaapcentra bevraagd over hun aanpak. Boeiende gegevens, ook voor Vlaamse patienten en slaapcentra.
  • Het derde en laatste artikel in de reeks over uitlezen: is uitlezen op afstand goed geregeld? coaching op afstand. De auteur spreekt er over op onze volgende lentebijeenkomst, 4 maart 2017
  • Tenslotte, de gebruikelijke columns en vaste rubrieken: voor mekaar, wist u dat, beste redactie.

ApneuMagazine Winter 15-4

di 22 december 2015
ApneuMagazine 2015-4 (omslagfoto)

Het decembernummer van ons ApneuMagazine wordt verstuurd naar de leden. Een greep uit de inhoud:

• Schuldsaldoverzekering voor chronische aandoeningen (voor Vlaanderen)
  • Wegwezen met die weegschaal!
  • Feestelijk gezond (een kerstmenu)
  • Vakantie met de Gorilla (van onze Vlaamse redacteur  Karine Smeyers)
  • Publieksdag Hersenstichting
  • Norske Jule of Kerstfeest in Noorwegen
  • Apneu en hoge bloeddruk
  • Osas & verhoogde bloeddruk & de ziekte van Conn
  • Mijn eerste kennismaking met mijn cpap
  • Belangrijke mededeling: Ververs bevochtiger met steriel water!, Helpen bij het aanpakken van de gevolgen van apneu, Gebruikersimpressie: ResMed AirSense S10, en uiteraard de vaste rubrieken.

Alvast een gezonde lectuur in deze (te warme) winternachten.

Klik op Lees verder om de digitale versie te lezen (enkel voor leden).

Behandeling slaapapneu verbetert cardiovasculair risicoprofiel

wo 16 juli 2014

Behandeling van slaapapneu helpt bloeddruk, dyslipidemie, insulineresistentie en inflammatie te verminderen. Daarbij is het effect van vermindering van ernstig overgewicht – al dan niet in combinatie met nachtelijke ‘continuous positive airway pressure’ (CPAP) – groter dan dat van CPAP alleen. Nachtelijke zuurstoftherapie verlaagt de bloeddruk van patiënten met obstructieve-slaapapneusyndroom (OSAS) niet.