Soorten maskers

Masker Philips Dreamwear

Grote keus aan maskers

Via een neusmasker wordt lucht ingebracht om apneus te voorkomen. Dit is een drukmasker en moet dus perfect passen. Het masker is door middel van banden op het hoofd bevestigd. Als het masker lekt, heeft de therapie geen effect. Het masker is daardoor het meest besproken onderdeel van de therapie.

Verschillende typen

Er zijn in de loop van de jaren vele soorten maskers op de markt gekomen waaruit u kunt kiezen.

• Het neusmasker komt het meeste voor.
  • Het neus- en mondmasker (full face mask). Door een juiste afstelling van de druk wordt mondademhaling meestal voorkomen. Als er desondanks sprake is van hardnekkige mondademhaling, wordt vaak overgegaan op een neus- en mondmasker. Dit masker bedekt niet alleen de neus, maar ook de mond.
  • De neusdoppen. Het dragen van een masker wordt door sommigen als erg intimiderend ervaren. Neusdoppen zijn een alternatief. Ze dekken het gezicht niet af, maar de kleine dopjes worden onder tegen de neus gehouden. Vooral rustige slapers met een niet te hoge druk (minder dan 10) zweren erbij.

Volgens ApneuVereniging Nederland is de verdeling 63%, 22% en 15%. Thuiszorgdienstverlener Vitalaire schat de verdeling op 50%, 30% en 20%.

Verschillende randen

Er zijn verschillende randen om te zorgen voor een goed afdichting van het masker.

• Gelrand: een soort kussentje op de rand dat zich, geholpen door de warmte van de huid, voegt naar de contouren van het gezicht.
  • Siliconenrand: een soort zachte flaprandjes, die door de luchtdruk tegen de huid gedrukt worden en zo voor de afdichting zorgen.
  • Stoffen maskers

Aanvankelijk was de gelrand erg populair, tegenwoordig komen er steeds meer maskers met een uitgekiende siliconenrand. Stoffen maskers komen minder voor, en worden gedragen bij een huid die te veel irriteert door vocht onder een gel- of siliconenrand.

Verschillende uitvoeringen

Het spreekt voor zich dat alle maskers er in verschillende maten zijn: small, medium, large. En iedere fabrikant heeft zijn eigen modellen. Het verschil zit in de vorm van de kap, in de vorm van de randen, maar ook in de vorm en materiaalkeuze van de hoofdbanden. Bijzonder belangrijk kunnen de sluitingen zijn waarmee het masker wordt vast geclipt. Om een claustrofobisch gevoel te voorkomen, is het belangrijk dat het masker makkelijk kan worden opgezet èn afgezet.

3d geprinte maskers

Verschillende fabrikanten, de meeste recente start-up bedrijven, kondigen voor 2017 de gepersonaliseerde maskers door een 3d printer aangemaakt. De eerste beschikbaar is de AeraFit van 3DMS, uitsluitend via Vivisol verkrijgbaar, aan (hoge) poniersprijzen.

Meer over op Gepersonaliseerd masker door 3d printer.

Meest gebruikte maskers

Kijk hier voor een overzicht van de meest gebruikte maskers

Bron: ApneuVereniging Nederland (aangepast)

Tags: