Uw tong kan u wakker houden achter het stuur

za 11 juli 2015

Expert heeft opvallend advies om alert te blijven in de auto

Bij één op de twintig autoritten is de chauffeur slaperig, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Erg gevaarlijk, volgens het BIVV. Wie deze zomer op reis vertrekt, rust het best eerst goed uit. Slaat de vermoeidheid toch toe, dan zijn er trucjes om langer alert te blijven. "Met de tong het verhemelte strelen, prikkelt onze hersenen", zegt expert Johan Verbraecken (UZ Antwerpen).

Dit weekend wordt een van de drukste op de wegen naar het zuiden, met veel files en toeristen die soms uren aan een stuk achter het stuur zitten. Daarom raadt het Belgisch Instituut van de Verkeersveiligheid (BIVV) bestuurders aan pas na een goede nachtrust naar het zuiden te vertrekken. Veel mensen stellen de rit uit tot 's nachts omdat het dan rustiger is op de weg. "Maar als dat ten koste gaat van voldoende slaap, is het absoluut geen goed idee", zegt woordvoerder Koen Peeters.

Want slaperigheid achter het stuur is volgens het BIVV een even grote risicofactor voor ongevallen als rijden order invloed van alcohol. Een vijfde van alle ongevallen is te wijten aan vermoeidheid. Toch blijkt uit een rondvraag bij 2500 Belgen dat bij een op de twintig ritten een vermoeide bestuurder achter het stuur zit. "We nemen grote risico's en zijn ons daar te weinig van bewust", meent Peeters.

Dutje

Een goede nachtrust is dus een van de evidente tips. Maar er zijn er meer. Zoals: je verhemelte strelen met je tong. Een ietwat bizar trucje, lijkt het, maar het helpt wel degelijk. Dat zegt Johan Verbraecken, expert bij het slaapcentrum van het UZ Antwerpen. "Je kunt met je tong de receptoren in je verhemelte stimuleren. Dat genereert prikkels naar de hersenen, waardoor onze alertheid toeneemt."

Helpen de vele trucjes (zie verder) niet, dan kan een dutje van een kwartier wonderers doen, zegt Verbraecken. "Zo'n dutje werkt ontspannend en neemt de druk om te slapen weg. Let wel op dat je niet langer dan een halfuur slaapt."

door Jonas Mayeur, in Gazet van Antwerpen, 11 juli 2015, foto (c) Gazet van Antwerpen.

Tips: Hoe blijf je wakker achter het stuur?

1. Hou het koel: "Warmte maakt ons slaperig. "Dus helpt het om de airconditioning aan te zetten of het raam open te doen", zegt slaapexpert Johan Verbraecken.

2. Lang leve de radio: "Luid meezingen met muziek houdt onze hersenen actief. Nog beter is naar de radio luisteren omdat daarop gepraat wordt"

3. Prater met de passagiers: "Sociale interactie vormt een prikkel om wakker te blijven en is heel effectief."

4. Kauwgom kauwen: "Werkt omdat het onze smaakpapillen stimuleert"

5. Cola en koffie (met mate): "Snelle suikers geven een boost, maar daarna volgt een dip. Overdrijven kan dus gevaarlijk zijn. Drink vooral veel water, dat helpt onze hersenen om te blijven presteren!"

6. Energiedrankjes: "Helpen zelfs zo goed dat je er na aankomst soms niet van kunt slapen."

7. Stoppen en stretcher: "Het beste neem je om het uur tier minuten gauze. Lichaamsbeweging stimuleert de bloedcircutatie en verhoogt de bloeddruk. Daardoor blijf je alerter.".
    De harde manier: "jezelf of en toe een tik in het gezicht geven houdt de hersenen wakker"

door Qom

Tags: