Wereld Slaap Dag 2018

vr 16 maart 2018

De lente is in aantocht! We wisselen gezellige winterse nachten rond de warmtebron met een goed boek, een gezellige babbel of een spannende serie in voor de ontluikende natuur. Als voorbereiding op het officiële begin van de lente wordt de laatste vrijdag ervoor de Wereld Slaap Dag georganiseerd. Dit jaar valt deze op 16 maart 2018.

ApneuVereniging Vlaanderen viert de Wereld Slaap Dag met de lancering van een affiche Gezond Eten, Gezond Bewegen, Gezond Slapen. Deze affiche werd op de jaarlijkse lentebijeenkomst gelanceerd en wordt binnenkort aan alle slaapcentra bezorgd. De affiche pikt in op de gekende driehoeken van gezond eten en gezond bewegen, en voegt er twee driehoeken aan toe: de do's en de don'ts van gezond slapen. Elk gesymboliseerd met een passende smiley vormen ze een drie-eenheid van gezond leven.

Slaapapneu is één van de meer dan 80 erkende slaapaandoeningen. Wie met slaapapneu te maken heeft, ervaart zelf hoe belangrijk slapen is voor de dagelijkse activiteit. Zonder een kwalitatieve slaap loop je overdag het risico in te dutten, ben je sneller moe, geraak je sneller geïrriteerd of verzwakt je concentratie. Gezond eten en bewegen is daarom niet voldoende voor een gezonde leefstijl. Dit geldt echter ook omgekeerd. Daarom legt ApneuVereniging Vlaanderen ook de nadruk op onder meer voldoende bewegen. Ze verspreidt hiervoor informatie via bijeenkomstenmatie, de websit en het ApneuMagazine. Ze organiseert tevens wandelingen gevolgd door een ApneuCafé, een informeel contact onder lotgenoten en geïnteresseerden.

Naar aanleiding van de Wereld Slaap Dag 2018 gaat er een wandeling door in het domein van Bokrijk en een ApneuCafé in het Koetshuis op zondag 18 maart om 13u. Iedereen welkom wel vooraf inschrijven via Wandeling@ApneuVereniging.be of ApneuFoon 03 494 27 39.

Meer informatie over de wandeling, het ApneuCafé en de affiche Gezond Eten, Gezond Bewegen, Gezond Slapen is te vinden op de website www.ApneuVereniging.be en op de Facebookpagina.

Over slaapapneu

Slaapapneu staat voor ademstops gedurende de slaap, veroorzaakt door blokkering van de luchtweg of door het ontbreken van een ademsignaal vanuit de hersenen. Vooral de eerste vorm kent een hoog voorkomen. Het gevolg is dubbel. Enerzijds ontstaat er door de ademstop een micro ontwaken. Slaper is er zich niet van bewust, maar hij of zij geraakt daardoor niet in een diepe herstellende slaap. Ook al heeft hij of zij acht uur geslapen, de duurtijd staat niet voor een kwaliteitsvolle slaap. Anderzijds wordt er te weinig zuurstof opgenomen in het bloed en waardoor de organen te weinig zuurstof kunnen opnemen. Het voorkomen van slaapapneu is jarenlang onderschat. Uit onderzoek van de laatste jaren blijkt dat slaapapneu bij 5% tot 10% van de bevolking voorkomt, meer uitgesproken bij oudere personen en bij mannen. Vandaag is de aandoening echter bij slechts één op tien vastgesteld en behandeld. Niet behandeling leidt onder meer tot hoger risico bij hart- en vaataandoeningen en het metabool systeem, en ook een grotere onveiligheid in het verkeer.