Vlaams PatiëntenPlatform

Bijgewerkt: 2 min 44 sec geleden

Resultaten derde bevraging uitgestelde zorg

do, 24/09/2020 - 11:48
Begin september lanceerde het VPP een derde bevraging in het kader van de coronacrisis en de gevolgen hiervan op de zorg voor personen met een chronische aandoening. Er werd bevraagd of en in welke mate zorg sinds 10 juli werd uitgesteld omwille van het coronavirus. Wanneer de afspraak wel kon plaatsvinden vroegen we ons af op welke manier dat gebeurde, of mensen voldoende geïnformeerd werden over de beschermingsmaatregelen en of ze zich hierdoor veilig voelden.

Resultaten derde bevraging uitgestelde zorg

di, 22/09/2020 - 15:22

Persbericht: Invoering derde-betalersregeling voor iedereen bij huisarts, kinesitherapeut en tandarts is een stap in de goede richting

di, 15/09/2020 - 10:53
Laat iedereen, bij elke hulpverlener van de eerste lijn, enkel nog het remgeld betalen in plaats van te werken met het terugbetalingssysteem via de ziekenfondsen. Dat vragen het Netwerk tegen Armoede, de Gezinsbond en het Vlaams Patiëntenplatform al jarenlang. De organisaties juichen het voorstel dat vandaag 15 september op de agenda staat van de Commissie voor Gezondheid en Gelijke Kansen van het Federaal Parlement om de derde-betalersregeling voor iedereen in te voeren bij de huisarts, kinesitherapeut en tandarts daarom ook toe. Het is een grote stap in de goede richting.

Heeft het coronavirus gevolgen voor jouw zorg? Neem deel aan onze derde bevraging!

vr, 04/09/2020 - 11:03
Op 1 september startte naar jaarlijkse gewoonte het nieuwe schooljaar voor vele jongeren. Is deze opstart ondertussen ook het geval voor de zorg bij mensen met een chronische aandoening of wordt er nog veel zorg uitgesteld? Op deze vraag wil het VPP een antwoord bieden met deze bevraging.

40% van de mensen met een chronische aandoening stelt zelf zorg uit

ma, 22/06/2020 - 13:29
Sinds begin mei wordt niet-essentiële zorg geleidelijk terug opgestart. Maar heel wat personen met een chronische aandoening kregen nog altijd niet de zorg die tijdens de lockdown werd uitgesteld. Dat blijkt uit een bevraging die het Vlaams Patiëntenplatform organiseerde. “We vinden het verontrustend dat zoveel zorg nog niet opnieuw is opgestart. Zeker omdat maar liefst 40% van de patiënten zelf zorg uitstelt,” zegt Ilse Weeghmans, directeur van het Vlaams Patiëntenplatform.

Column: Terug uit uw kot: ook voor hoogrisicopatiënten?

wo, 17/06/2020 - 11:30
"Voor mensen met een chronische aandoening is 'terug uit hun kot' komen geen evidentie. Informatie op maat voor elke chronische aandoening in overleg tussen artsenverenigingen en patiëntenverenigingen zou, ondersteund door de overheid, een eerste stap kunnen zijn", schrijft Ilse Weeghmans.

Lees onze FAQ over Corona

wo, 10/06/2020 - 20:50