Wat zijn jouw ervaringen met masker(s)?

do 01 juni 2017
Maskerraad Eindhoven 14 maart 2017

Op 14 maart 2017 waren we met apneuers van Vlaanderen op bezoek op een maskerraad in Eindhoven. Een koppel uit Utrecht is een graag geziene gast op regionale bijeenkomsten in Nederland met hun toelichting bij een breed gamma van maskers. Op de avond, georganiseerd door de regionale coördinator van Midden-Brabant (de centrale regio van de provincie Noord-Brabant) werden ook twee boeiende lezingen gegeven. Niet alleen was de opkomst groot, maar vooral de belangstelling en de uitwisseling van ervaringen door lotgenoten waren sterk.

We bezochten de avond niet zo maar. Door de talrijke vragen die we via ApneuFoon en op onze bijeenkomsten ontvangen over het gebruik van maskers, hebben we met het bestuur ook het initiatief genomen met een masker project te starten. We hebben snel medewerking ontvangen van de grote drie marktspelers: Resmed, Fisher&Paykel en Philips. Alle drie hebben ons demomodellen van hun populairste en/of meest recente maskers bezorgd, met de nodige toelichtingen. Daarmee hebben we al enkele leden kunnen voorthelpen met het uitproberen van een ander model.

Voortaan staat dit gamma ter beschikking van elke bijeenkomst van apneuers.

Maar een reeks maskers is niet voldoende. We willen ook ervaringen uitwisselen, goed beseffend dat elke ervaring heel persoonlijk is en uniek. Daarom verzamelen we ervaringen van apneuers, zowel positieve als negatieve. Naast de informatie van de fabrikant kunnen deze eigen ervaringen apneuers helpen het meest geschikte masker te kiezen en zo de therapietrouw bevorderen. Let wel: het slaapcentrum is de uiteindelijke plaats voor een bespreking van het meest geschikte masker, het is ook daar dat je eventueel een ander masker moet vragen. Lotgenotencontact en initiatieven van de ApneuVereniging kunnen dit enkel ondersteunen. Via de ApneuVereniging kunnen geen maskers besteld worden.

Voor het verzamelen van ervaringen vragen we een eenvoudige e-mail of brief te sturen naar ApneuVereniging Vlaanderen, uiteraard met vermelding van fabrikant en model:

• per e-mail: Masker@ApneuVereniging.be
  • per brief:
    ApneuVereniging Vlaanderen
    Masker Project
    Huybrechtsstraat 65 bus 5
    2140 Antwerpen Borgerhout

Wil je met enkele apneuers of geïnteresseerden van je slaapcentrum, vereniging of wijk een avond organiseren, aarzel niet ons te contacteren! Dit kan op bovenstaande adressen of op onze ApneuFoon 03 494 27 39.

We publiceren later de volledige lijst van maskers die we ter beschikking hebben. Ervaringen kunnen over gelijk welk masker gaan.