Leden en Vrienden op de website

wo 01 juli 2020

Op de website wordt tijdens de vakantiemaanden juli en augustus onze beveiliging stapsgewijs aangepast. Dit kan tijdelijk tot onbeschikbare pagina's leiden. Indien je als lid of vriend een pagina afgeschermd voor leden en vrienden niet kan bereiken, stuur ons een e-mail. We kijken het zo spoedig mogelijk na.

De pagina's, voorbehouden voor leden en vrienden op de website, worden meestal gebruikt voor de PDF versies van ApneuKrant en het Nederlandse ApneuMagazine. Deze abonnementen maken immers deel uit van het jaarlijks lidgeld en zijn dus niet voor iedereen toegankelijk. Leden en Vrienden krijgen de papieren versie elke kwartaal toegestuurd en kunnen de PDF versie online lezen. Daarvoor is wel een aanmeldnaam met wachtwoord nodig die wordt aangemaakt bij het lid worden.

De huidige beveiliging schoot tekort, daarom is een nieuwe beveiliging nodig. Het probleem was eenvoudig: als lid of vriend moest je aangemeld zijn om de link naar een PDF van ApneuKrant of ApneuMagazine te ontvangen. Maar eens je die had, kon die vrij verspreid worden. De link was dus niet beveiligd, enkel het verkrijgen van de link. In de nieuwe beveiliging is de link zélf beveiligd.

Voorbeeld: in de oude beveiliging zag een link er uit als

www.ApneuVereniging.be/sites/default/files/ApneuKrant/ApneuKrant_99-9.pdf
waarbij /sites/default/files een werkelijke map is op de website

dit wordt in de nieuwe beveiliging

www.ApneuVereniging.be/system/files/ledenvrienden/ApneuKrant_99-9.pdf
waarbij /system/files géén echte map is op de website, maar naar een controle van de aanmeldnaam gestuurd wordt.

Het resultaat van de nieuwe beveiliging: een betere bescherming van de betalende leden en vrienden.
Wie geen betalend lid of vriend is, krijgt een foutmelding met de foto van iemand die zonder succes een ingangsdeur probeert te openen.