"Trukendoos van het zandmannetje"

za 22 februari 2020
Illustratie Edith Dupont

In de reeks De Toekomst van Alles zoomt Het Belang van Limburg elke zaterdag in op een onderwerp van een wereld "die aan een ongezien tempo verandert". Op 22 februari 2020 was het de beurt aan slaaptechnologie.

De inleiding van het artikel stelt vragen bij de nieuwe markt van de slaap: "Kunnen we onze slaap zodanig manipuleren dat we productiever worden of al snurkend Italiaans of Fins leren? Gaan we in de toekomst effectief beter slapen dankzij smartbedden en andere gadgets of is het allemaal technologische kwakzalverij? Feit is dat sleep tech of slaaptechnologie een ontluikende, maar bloeiende markt is die naar schatting 80 miljard euro waard is."

In het artikel, bijna 3 volle pagina's, komt slaapapneu rechtstreeks aan bod: "Niet verwonderlijk dat vandaag veel wetenschappelijke aandacht gaat naar het probleem van slaapapneu, een van de belangrijke oorzaken van slaaptekort. [...] De Mobile Health Unit - een samenwerking tussen UHasselt en ziekenhuizen Jessa (Hasselt) en ZOL (Genk, Lanaken), ondersteunt twee projecten in de detectie en behandeling van slaapapneu: EctoSense en Onera. Beide bedrijfjes ontwikkelen een meetsysteem om de apneu te ontdekke. Start-up EctoSense, uitgegroeid van een spin-off van IMEC tot een start-upbedrijf, heeft daarom de NightOwl ontwikkeld voor een thuistest."

Het volledig artikel is te lezen voor wie een (proef) abonnement heeft: De Trukendoos van het Zandmannetje, Het Belang van Limburg, 22 februari 2020.

Een toelating om het artikel op onze website over te nemen, is aangevraagd.