VAPA-nieuws nr. 10

* verslag ledenvergadering 18-09-2004
* presentatie lezing glaucoom en apneu

Viktor Hanssens,
Dr. Kiekens

verslag ledenvergadering 18-09-2004

Kapellen, 6 oktober 2004

Beste vrienden,

In bijlage het verslag van onze ledenvergadering van 18 september.  Als secretaris was ik met verlof en ik dank de ondervoorzitter voor een degelijk verslag van deze vergadering.

Door de talrijke opkomst voor deze uiteenzetting en het stijgende ledenaantal voelt het bestuur zich uiteraard gesterkt om zich verder te blijven inzetten voor apneu.

Zoals overeengekomen kunnen wij geen publicatie maken van de uiteenzetting betreffende de verzekering doch naar ik vernam was iedereen zeer tevreden met dit onderwerp.

De getuigenis van de heer Schevernels bewees dat lange tijd onder stress werken het slecht slapen tot gevolg kan hebben en dat hij, gezien maskerproblemen, niet met een cpap  slaapt doch dat een bepaald medicijn hem toch helpt.  Uit zijn uiteenzetting mag echter niet worden afgeleid dat elke apneu patiënt door middel van een medicijn alleen kan worden behandeld.

Na de koffiepauze gaf de Heer Arnouts zijn getuigenis met een duidelijke beschrijving van zijn enthousiasme over het resultaat van zijn behandeling met CPAP en daarbij zijn voldoening op een ludieke manier aanbrengt.  Hij bood ook zijn diensten aan voor het bestuur en wij komen daar zeker op terug.

Dr. Kiekens gaf daarna een stand van zaken inzake het onderzoek van glaucoom en apneu.  Dit onderwerp wordt op dit ogenblik in het UZA wetenschappelijk onderzocht en de eerste resultaten worden op een duidelijke en grafische wijze aangegeven. ( zie bijlage )

Het meeste opmerkelijke was dat vele aanwezigen zich voor het eerste realiseerden dat het inderdaad nuttig is regelmatig de ogendruk te laten controleren.  Prof. Verbraecken zal trachten een oogdruktest op te nemen bij zijn controleonderzoeken.

Na de administratieve informatie , gegeven door de ondervoorzitter, beantwoorde Prof. Verbraecken een groot aantal medische vragen op zijn gekende, duidelijke manier en de vergadering werd afgesloten te 16.10 uur.

Wij danken uiteraard iedereen voor zijn aanwezigheid en willen U nu reeds uitnodigen voor onze volgende vergadering op 12 maart 2005, zelfde plaats , 14.00 uur.

Voor VAPA vzw

de secretaris