VAPA-nieuws nr. 16

Dr. Ballaux
Dr. Ariens

Toespraak door de voorzitter ledenvergadering 1 maart 2008

Beste mensen,  ik ben blij dat wij U wederom meer inzicht hebben kunnen geven in gerelateerde problemen voor apneu en het geeft voldoening als vrijwilliger dat wij ons ledental zien groeien

Als medische hulpgroepering is het uiteraard niet eenvoudig leden te werven gezien de wet op de privacy en daarom moeten wij andere mogelijkheden aanboren om bekender te worden. Men kan uiteraard de apneu-patiënt opzoeken doch dit is een moeilijke klus of men kan via de medische wereld aan samenwerking doen om zo via hen bekender te worden.

Met deze reden hebben wij als VAPA deelgenomen als sponsor en uiteraard standhouder aan de Slaapcursus der lage landen georganiseerd door het UZA.

Er waren 105 zogenaamde cursisten waaronder Prof./ Dr./ en medisch verantwoordelijken.
De organisatie was een samenwerking tussen NL en B en de aanwezigen waren voor 70 % Nederlanders.

In samenwerking met onze Nederlandse zustervereniging bemanden wij onze stand en verstrekten wij informatie over onze werking aan alle aanwezigen.

Wij als VAPA vonden dit het geschikte moment om via de medische wereld aan verdere uitbouw te doen qua bekendheid en ik kan U melden dat wij al reacties kregen vanuit de Kuststreek en Frans Vlaanderen wat zeker zal opgevolgd worden en dit geeft nogmaals aan dat er nood is aan een infokanaal voor Apneu en uiteraard sterkt dit onze gedachte.

Tijdens deze slaapcursus sprak er ook een bestuurslid van de Nederlandse Apneuvereniging namelijk de Heer P.H.van Mechelen.

Hij gaf als apneupatiënt een zeer kompleet overzicht met betrekking tot de lijdensweg als patiënt.

Hij vertrok vanuit de klachten, bezoek huisarts, te laat doorsturen, te late diagnose, te veel tijd verliezen door de vele niet op elkaar afgestemde onderzoeken, de te lange tijd voor de uiteindelijke oplossing en het ter beschikking stellen van de nodige apparatuur.

Men hoorde tijdens zijn betoog werkelijk “ de speld vallen” en velen begonnen zich ongemakkelijk te voelen.

Met de gekende Nederlandse taalgezwindheid verwoorde hij een standpunt dat leeft bij vele patiënten in het algemeen en ik kan U verzekeren dat vele aanwezigen zich in het spreekwoordelijk “ blootje gezet”.voelden.

Piet-Hein gefeliciteerd.

Ik kan U ook melden dat hij de auteur is van een boek met als titel “ Leven met snurken en apneu “

Ik las een samenvatting en kan het U zeker aanbevelen.

In het verslag zal het ISBN nr vermeld worden zodat U over de nodige informatie kan beschikken mocht U het willen aanschaffen.

Wij zullen trachten Piet-Hein naar Antwerpen te halen doch hij is een zeer druk bezet man. Naast zijn werk is hij ook voorzitter van een Filharmonisch orkest en vioolspeler en op zaterdag is er telkens repetitie, maar wij doen ons best.

--------------------------------------

Beste mensen, wij hebben U al verscheidene malen in kennis moeten stellen van de verandering der wetten op de VZW’s. Alles is nu eindelijk in orde doch ik ben verplicht U nog één mededeling te doen in dit verband. Volgens onze statuten moeten er bestuursverkiezingen zijn voor de helft van de bestuursleden volgens een roterend systeem. Met de datum der invoegetreding van de nieuwe wet was ons rotatiesysteem danig verstoord. Wij hebben als dagelijks bestuur deze zaak bekeken en zullen ons rotetende systeem laten gelijklopen met de wettelijke data zodat alles op normale basis kan geschieden.

U zult dus op de juiste data ingelicht worden over de te herbenoemen functies en u zal uiteraard de geplogenheden rond kandidatuurstelling ontvangen.

---------------------------------------

Nu een woordje over de wetgeving en statistieken

---------------------------------------

Ik hoorde op de radio dat volgens een Europese statistiek het aantal doden op de weg niet verminderd was de laatste 3 jaar. Deze cijfers waren geldig voor België en voor Nederland.

Het is nu zo dat ik een vraag kreeg met betrekking tot de relatie Apneu en het rijbewijs vanuit Nederland gezien men daar een wijziging zou willen aanbrengen aan  hun wetgeving terzake. Uiteraard zal ik de Belgische wetgeving overhandigen en ik zal tevens het standpunt van Vapa verduidelijken met betrekking tot het verminderen van het aantal slachtoffers op de weg.

In België werden er tevens in het parlement vragen gesteld over deze statistiek en deze instantie vroeg aan de huidige regering naar een onderzoek om de juiste oorzaken in kaart te brengen.

Volgens mij is de tijd gekomen om enige druk op de ketel te zetten en Vapa zal in contact gaan met de vraagstellende parlementsleden om het re-actieve van de huidige wetgeving aan te kaarten en onze zienswijze wat er moet gebeuren toe te lichten. Het is uiteraard zo dat dit beter in Europees verband zou gebeuren doch dit zal zeker niet voor morgen zijn.

Wij blijven bij ons standpunt dat zichzelf aanbrengen als apneupatiënt niet mag gestraft worden met een periode van rijongeschiktheid met mogelijk geldelijk verlies tot gevolg.

Deze toestand is voor ons onaanvaardbaar zeker gezien wij hiervoor een oplossing hebben via de verzekeringswereld en deze.is een win/win situatie dus waarom ze niet overwegen.

Wij gaan er zeker aan werken doch men heeft een lange adem nodig zeker gezien de politieke situatie in ons kleine landje.

-----------------------------------

Beste mensen tot daar mijn uitleg en mochten er nog algemene vragen zijn zullen wij deze trachten te beantwoorden.

De volgende vergadering is op zaterdag 11 oktober 2008 en ik dank U voor Uw aanwezigheid

De Voorzitter

Hanssens Victor