* Brief aan onze leden
* Toespraak van de voorzitter
* " Slaapapneu en geslacht "
* " Operatieve risico's en narcose bij slaapapneu "

Viktor Hanssens
Prof. Dr. J. Verbraecken
Luc Sermeus - Anesthesie

Brief aan onze leden

Kapellen, postdatum

Beste leden,

Wederom hadden wij een geslaagde namiddag. De opkomst was, ondanks de schitterende zon, zeer redelijke te noemen, waarvoor dank.

De uiteenzetting, in zeer verstaanbare termen, door Dr.Sermeus was zeker geslaagd. Ik denk dat ieder apneupatiënt nu weet wat de belangrijke punten zijn bij anesthesie, wat dit onderdeel bij een operatieve ingreep inhoud, en dat men indien mogelijk beter een lokale of epidurale verdoving vraagt.

Dank Dr.Sermeus voor uw duidelijke taal.

Onze penningmeester gaf zoals gebruikelijk een degelijk overzicht van onze boekhouding. Ik hoorde wel dat sommigen een bemerking maakten met betrekking tot het onderwerp  “publiciteit statuten en verhuis zetel”. Ik wil wel duidelijk stellen dat deze kosten betrekking hebben op taksen, gezien onze statuten zowel als de aanmelding van een ander maatschappelijk adres moeten gepubliceerd worden in het staatsblad en dat daar zegels voor moeten betaald worden. Het is dus niet zo dat men deze kost kan vertalen naar “werkelijke  verhuiskosten” zoals ik door enkelingen hoorde verkondigen.

Als voorzitter gaf ik zoals gewoonlijk algemene informatie waar ieder zijn persoonlijk graantje kon van meepikken. De mogelijke terugbetaling van het remgeld door het CM ziekenfonds kende zeker veel bijval. De aangehaalde tentoonstelling “ De Vroente” aan de Kamlthoutse Heide betreffende de slaap en slaapstoornissen kan ik zeker aanbevelen en is nog aanwezig tot einde februari.

De aangehaalde uitspraak “ Madame NON “ voor Mevr. Onkelinx was uiteraard fout. De bliksemsnelle reactie van een groot deel van het publiek  heeft mij enerzijds verwondert en toch zeker opgelucht.

Het bewees de therapietrouw van de aanwezigen gezien hun alertheid, het bewees ook dat men aandacht had voor mijn informatie en het is tevens een bewijs dat  in Vlaanderen het begrip “NON”  een samenhorigheid en strijdvaardigheid oproept.

De vraag betreffende PARACETAMOL werd door Dr.Sermeus behandeld wegens kortstondige afwezigheid van Prof.Verbraecken. Dr.Sermeus stelde dat ieder medicament een goede werking heeft doch ook een bijwerking waarvoor men altijd alert moet zijn. Al is Paracetamol misschien op een terugweg, het is zeker nog een dagelijks gebruikt product dat niet al te schadelijk is. Uiteraard moet men bij een antwoord betreffende medicatie er steeds van uitgaan dat men over een gezonde lever beschikt die de afval op een normale wijze kan filteren. Niet ieder lichaam en vooral iedere lever verdraagt medicatie op eenzelfde manier.

De aangehaalde studie werd in twijfel getrokken gezien zij in het jaar 2000 gebeurde en paracetamol voor kinderen enkel in het jaar 2002 geaccrediteerd werd door de medische toezichtsraad voor gebruik bij kinderen.

Na de gebruikelijke pauze sprak Prof.Verbraecken over de verschillen tussen mannen en vrouwen met betrekking tot apneu met als titel “ Slaapapneu en geslacht”.

Als” leek” is het verwonderlijk dat er verschillen zijn doch op een duidelijke wijze werden wij door de statistieken en bevindingen geloodst.

Rond 16.30 uur werd de vergadering gesloten en U kan reeds 7 maart 2009 noteren in uw agenda voor de volgende vergadering.

Ingesloten kan U tevens al een overschrijving vinden voor uw lidmaatschap voor 2009 dat onveranderd blijft op euro 12.50 ( of meer mag ).

Zoals U weet bestaat het bestuur uit vrijwilligers en is het werk voor VAPA steeds weekendwerk of avondwerk. Het op tijd binnenkrijgen van lidgelden geeft ons dus meer tijd voor een degelijke verwerking. Bedankt

Namens VAPA vzw

Hanssens Victor