VAPA-nieuws nr. 19

* Verwelkoming voorzitter
* Toespraak van de voorzitter
* Apneustudie vrachtwagenchaufeurs
* Toelichting door de voorzitter na de uiteenzetting
door Marc Daneels
* De tongzenuwpacemaker

Viktor Hanssens,
Dhr. Daneels
Viktor Hanssens

Dr. Olivier Vanderveken

Verwelkoming door de voorzitter – VAPA 3 oktober 2009

Goedemiddag beste aanwezigen,

Het is mij wederom een genoegen u allen te mogen verwelkomen op onze tweede infonamiddag van 2009.

Zoals steeds brengen wij u 2 belangrijke onderwerpen doch het liep niet zoals gebruikelijk.

Alles was in kannen en kruiken, zoals men zegt, doch eergisteren, donderavond rond 18.00u een berichtje op mijn GSM. Prof. Van de Heyning verontschuldigde zich en kon dus niet aanwezig zijn.

Na enkele koude rillingen en wat stoom afblazen kwam het besef dat er iets diende te geschieden.

Wij hebben in onze vereniging Prof. Verbraecken als medisch adviseur en hij bracht de oplossing.

Een goede vriend van de Apneuvereniging is Dr. Olivier Van der Veken.
Als KNO arts was hij nauw betrokken bij de uitvoering van een nieuwe ingreep.
Zonder aarzelen stemde hij toe om ons de nodige uitleg te verschaffen over deze vernieuwing en wij konden dus onze agenda behouden.

Mijn hartritme terug naar een normaal aantal slagen gezien de perfecte oplossing was gevonden.

Prof Verbraecken en Dr Van der Veken bedankt.

- - - - - - -

Nu even terug naar de dagorde van vandaag

Wij weten allemaal dat voor het besturen van een voertuig een onbehandelde apneu catastrofaal kan zijn.
Een vrachtvervoerder heeft door het aantal kilometers per jaar uiteraard een groter risico dan een gewone, zoals men het zegt, rond de kerk chauffeur.

Wij nodigden Dhr Daneels uit van de Katholieke Hogeschool Kempen gezien zijn team over het onderwerp “Apneu bij Vrachtwagenchauffeurs” een studie publiceerden .

Na de vragenronde over dit onderwerp wil ik toch even doorgaan met algemeenheden gezien de naar onze mening belangrijkheid van deze studie.

Na de gebruikelijke koffie of frisdrank, u deze maal aangeboden door de firma VitalAire,
gaan wij verder met een innovatie in Apneubehandeling.

Zoals reeds verwoord hebben wij Dr Van der Veken die ons uitleg gaat geven over een nieuwe ingreep namelijk de tongzenuwpacemaker. Het is een nieuwe techniek die het UZ Edegem als Europese primeur kan toepassen.

Ik geef nu het woord aan Dhr Daneels met de Apneustudie Vrachtwagenchauffeurs.