VAPA-nieuws nr. 19

* Dagorde 3 oktober 2009
* Verwelkoming voorzitter
* Toespraak van de voorzitter
* Apneustudie vrachtwagenchaufeurs
* Toelichting door de voorzitter na de uiteenzetting
door Marc Daneels
* De tongzenuwpacemaker

Viktor Hanssens,
Viktor Hanssens,
Viktor Hanssens,
Dhr. Daneels
Viktor Hanssens


Dr.Vanderveken

Toelichting door de voorzitter na de uiteenzetting door Marc Daneels

Beste vrienden, eerst en vooral wil ik Dhr Daneels feliciteren met zijn belangrijk werk.
Enkel door statistisch onderzoek krijgt men een duidelijk beeld van een bepaald probleem. Uiteraard is het lezen en verklaren van statistieken voor velen een minder boeiende aangelegenheid doch het is de enige manier om een overzicht te krijgen.

Dit onderzoek begon jaren geleden en werd geactiveerd op verzoek van de vroegere Minister Mevr. Van den Brempt in samenwerking met het V.I.G. ( Vlaams Instituut Gezondheid)

Wij, als apneuvereniging, vragen ons wel af welke maatregelen er genomen werden om een oplossing te bieden aan de door Dhr Daneels gestelde resultaten.

Enige tijd geleden had ik contact met de eerste adviseur van Mevr. De Minister, Dhr Van den Bulk. Toen bleek dat de eerste actie betrekking zou hebben op gezonde voeding tijdens de rit. Uiteraard een prachtig initiatief, gezonder eten is altijd beter, kan tot gewichtsvermindering leiden, maar heeft volgens ons een beperkte impact naar apneu toe. Verdere actie is mij tot op heden onbekend.

Wel werd ik te Leuven uitgenodigd door de Belgische Transportarbeiders Bond om na de voorstelling door Dhr.Daneels een open gesprek te hebben over het probleem apneu en dit met diverse partners zoals werkgevers, vakbonden, enkele truckers en uitbaters van wegrestaurants .

Dat het probleem er was, dat kon niemand ontkennen, doch buiten wat algemeenheden waren er weinig voorstellen.

In Nederland werkt men ook aan dit probleem. In opdracht werd door de Nationale Vereniging Wegvervoer een programma opgestart met de naam “ FIT OP DE RIT “.
Er werd in samenwerking met wegrestaurants méér fruit en gezondere voeding aangeboden en men gaf truckers een iets meer aangename vertoefplaats.
Men adviseerde om iedere 2 uur “ uit te blazen”, iets gezond te snoepen om alzo “FIT” de rit voort te zetten.
Prachtig initiatief zou ik zeggen maar leg dat even uit aan de werkgever, leg dat uit aan de chauffeur die op tijd moet zijn, naar huis wil of geen of minder overuren wil presteren.

Dit is een duidelijk beeld dat theorie en praktijk soms moeilijk te combineren zijn. Dit project heeft uiteindelijk nooit een degelijk resultaat gehaald.

Nu even terug naar de zojuist gegeven resultaten.

Welke pijnpunten brengt deze statistiek voor ons naar voor, punten die eerst een oplossing moeten krijgen om een blijvend resultaat te hebben vòòr, tijdens en na de diagnose apneu:

- De wetgeving op het rijbewijs moet aangepast worden. Na de vaststelling door de eerstelijnszorg of door het zelf uiten van problemen van mogelijke apneu kan het niet dat de voerder een rijverbod krijgt zonder begeleidende en ondersteunende maatregelen.
De chauffeur zoekt hulp voor zijn medisch probleem maar is op werkvlak de dupe van zijn openheid. Hij mag niet meer rijden tot hij het bewijs van behandeling met gunstig resultaat kan voorleggen.

In theorie wil dit zeggen, na 30 dagen gunstige behandeling. Hij verliest dus voor 30 dagen zijn baan valt eventueel terug op ziekte-uitkering of gewaarborgd bestaansminimum.
Of zijn werkgever hem nadien terug in dienst neemt is onzeker.

30 dagen lijkt niet lang doch als men weet dat een onderzoek in slaapcentra tot 4 maanden kan aanslepen voor een afspraak mag men deze totaaltijd rekenen op 6 maanden gezien de diagnose ook tijd vraagt.

6 maanden niet kunnen werken, de baas zal er niet om lachen; 6 maanden minder loon voor iemand die zelf met zijn probleem naar buiten is gekomen – Men moet wel zot zijn.
Men zal dus bedden moeten vrijhouden in de slaapcentra om deze mensen met voorrang te onderzoeken en een zeer snelle diagnose stellen

Men moet een opvangnet bespreekbaar maken. De verzekeringssector heeft zeker minder tussenkomsten gezien ongevallen zullen verminderen, de baas heeft minder werkverlet van zijn personeel EN een gezondere werknemer, het RIZIV zal minder moeten tussenkomen voor medische consumtie, enz.
Met al deze partners MOET het mogelijk zijn om een degelijk plan uit te werken waar alle groepen baat bij hebben.
Wij hadden het dan nog niet over minder menselijk leed bij vermindering van ongevallen, over minder files op de wegen, over een veiligere en beter gebruik van onze bestaande weginfrastructuur.

U als geen ander weet dat een goede slaap onontbeerlijke is voor adequate functie tijdens de daguren. Voor ons, apneupatiënten , geeft een C- of B-pap behandeling, de noodzakelijke slaapondersteuning die wij nodig hebben.
Het is echter een feit dat hulp voor een gezonde slaap meer en meer noodzakelijk blijkt te zijn.
Om de haverklap lezen wij in kranten en diverse tijdschriften een reeks over “ gezond slapen “ “ slaapstoornissen “ snurken “ noem het maar op. Het is dus duidelijk een onderwerp dat iedereen bezighoudt anders zou de pers hier niet op inspelen.

Ik laat U even terugdenken aan de prachtige uiteenzetting van enkele vergaderingen terug door Prof. Dr De Valck met als onderwerp “cognitieve gedragstherapie” en “ slaap en waak hygiëne”

Ik laat U even terugdenken aan de zeer begrijpbare uiteenzetting door Doctorandus Sandra Houtepen-Strong waar zij duidelijk verwoorde dat de eerstelijnszorg bij slaapklachten duidelijk eerst naar depressie, daarna burn-out, en dan mogelijk naar apneu gaat.

U weet allemaal dat in België het RIVIZ de meeste kosten draagt voor een apneubehandeling.
Ook zij hebben de stijgende kostenfactor onderschat en dat is uiteraard de oorzaak van het remgeld van 0,25 euro per dag dat wij nu zelf moeten ophoesten.
Verscheidene partners in adviserende organen van het RIZIV, zowel als diverse bronnen bij de universiteiten zijn het er over eens dat de opleiding der huisartsen moet worden bijgeschaafd.

Er worden bijscholingen gegeven hier in het UZA en dit slechts 1 maal per jaar. Er zijn steeds een 100-tal artsen aanwezig voor NEDERLAND en BELGÏE samen. Een druppel op een hete plaat zoals men spreekwoordelijk zegt.
Een bijscholing is uiteraard een noodzaak doch men ziet hier zeer jonge artsen die dit onderwerp belangrijk genoeg vinden om het uit te diepen. De jonge leeftijd wil wel zeggen dat de nog niet zo oude opleiding gefaald heeft.

Wij zijn een vereniging van hedendaagse apneupatïenten doch wij moeten zeker ook denken aan onze kinderen en kleinkinderen en ook hiervoor moeten wij vandaag werken.
Een betere bekendheid bij de eerstelijnszorg van apneu, een juistere bevraging van een vermoeidheid of slaapprobleem, met andere woorden een juistere diagnose zal ons zeker een betere gezondheid en een meer waardevol leven brengen en daarvoor is een opleiding noodzakelijk.

Als VAPA zullen wij deze situatie blijven volgen en U berichten bij verandering of aanpassingen in deze materie der opleidingen.

Beste mensen, sorry dat ik jullie nu al zo lang aan je stoel gekluisterd hield doch het onderwerp is werkelijk te belangrijk om er even aan voorbij te gaan.

Alvorens wij de nieuwe technieken gaan horen door Dr.Van der Veken zou ik zeggen , laat de drank alle informatie besprenkelen en dus zeg ik “ PAUZE”