VAPA-nieuws nr. 14

* Openingstoespraak voorzitter

*Cognitieve gedragstherapie”,
een nieuwe aanpak voor slapeloosheid

* Computermodel voor slaapapneu

* De voorzitter betreffende statuten en algemene informatie

* Persbericht ivm rijgeschiktheid

Viktor Hanssens,

Prof. Dr. Elke De Valck,
Psycholoog VUB en UA

door Ir.Jan De Backer

Inleiding door Prof. Verbraecken

Viktor Hanssens,

De voorzitter betreffende statuten en algemene informatie

Informatie door de voorzitter

Beste mensen, aan de hand van de zeer specifieke vragen die men stelde betreffende de onderwerpen voelen wij ons gesterkt om de ingeslagen weg verder te bewandelen.

In eerste instantie zijn wij als VZW verplicht Uw goedkeuring te vragen met betrekking tot de nieuwe wetgeving voor onze verenigingsvorm.

Het was noodzakelijk dat de wetgever aanpassingen deed van de wetgeving voor de VZW, en wij als VAPA hebben het geluk dat onze penningmeester beroepshalve een expert is in deze materie. Zoals reeds in vorige vergaderingen gemeld was er mogelijk een aantasting van onze privacy gezien de leden zich openbaar kenbaar moesten maken via ledenlijsten.

Wij hebben echter via een legale achterpoort deze zaak opgelost en wij hebben alle leden een ontwerp van aanpassing opgezonden. Wij hebben met enkele academische termen de bestaande tekst aangepast zonder fundamenteel iets te wijzigen doch door deze aanpassing werd de uiteindelijke grond van de zaak gevrijwaard en werd de private integriteit van de leden beschermd.

Zijn er door de aanwezige leden opmerkingen of kan iedereen zich vinden in de gepubliceerde tekst ?

Wij danken U voor het vertrouwen doch gezien 2/3 van de leden aanwezig moeten zijn om in één stemronde alles wettelijk te laten geschieden, en dit nu niet het geval is zijn wij verplicht om deze wijziging terug even aan te halen op de volgende vergadering in oktober doch dan in summiere vorm.

De dag van de slaap.

Op 21 maart is het de Europese dag van de slaap en ook wij als VAPA zullen hier ons steentje toe bijdragen. Enkele van onze bestuursleden zullen een stand bemannen en bevrouwen in de inkomhal van dit ziekenhuis. Wij zullen aanwezig zijn met diverse publicaties aan infoborden en wij zullen zowel vragen beantwoorden als de nodige brochures voorzien om APNEU meer kenbaar te maken naar het brede publiek toe.

Mocht U in de omgeving zijn en ons een bezoekje willen brengen bent U zeker welkom.

Nu even controle op veiligheid bij vliegreizen:

Gezien de recente ontwikkelingen qua controle op veiligheid bij vliegreizen nam ik contact met de controledienst van BIAC op onze luchthaven. Gezien onze machine op stroom werkt en niet op een batterij zijn er weinig problemen. Indien men zijn toestel als handbagage wil meenemen MOET  men wel over een geschreven verklaring beschikken van de behandelende arts dat men dit toestel nodig heeft voor zijn levenskwaliteit en de aard van het toestel moet omschreven zijn. Deze tekst moet in minimaal 2 talen opgesteld waaronder zeker het Engels.

Dus mensen zorg er voor dat er geen problemen zijn waardoor een vliegreis in het spreekwoordelijke water zou vallen.

Even iets over de ontwikkelingen van APNEU in Amerika

Recentelijk werden de APNEU onderzoeken in Amerika opgevoerd en is deze ziekte als het ware aan een opwaardering toe. Men zou kunnen stellen dat de medische wereld daar het belang van een slaaponderzoek eindelijk naar waarde inschat en wij kunnen enkel hopen dat door de publicatie van recent uitgevoerde studies met betrekking tot mogelijke onderzoeken bij vrachtvoerders en aanverwanten bij ons in België verricht worden.

Deze opwaardering zet uiteraard meerdere firma’s aan tot het ontwikkelen van C en B-pap toestellen zodat er binnenkort een supplementaire aanbod  in deze sector te verwachten is. Uiteraard zullen vormen veranderen en mogelijk zullen publicaties en advertenties verschijnen om via de patiënt de ziekenhuizen onder druk te zetten om dergelijke zogezegd “ nieuwe” toestellen te verstrekken. In Nederland is er een zogezegde vrije markt daar de toestellen via andere kanalen verdeeld worden naar de patiënt toe dan bij ons in België. Hier worden, zoals U allen weet, de toestellen via het ziekenhuis aangekocht en verdeeld naar de patiënt toe en hebben de concurrenten minder grip op de situatie. Wij kunnen U verzekeren  dat de technische diensten van onze ziekenhuizen de zaak opvolgen en U garanderen dat de ter hand gestelde apparaten voldoen aan de hoogste eisen en dat zij zullen blijven ijveren voor de best optimale service.

Wij als VAPA stellen altijd “ blijf vertrouwen hebben in uw ziekenhuis en in uw arts” en mochten er problemen zijn praat er over met deze mensen en ga zelf geen oplossingen zoeken op vreemd terrein daar dit zeker geen goede weg zal zijn.

En nu snurken:

Er worden de laatste tijd diverse onderzoeken gevoerd door week of maandbladen naar het snurkgedrag van de Belg. Het zijn vooral damesbladen die een, laat ons zeggen, een emancipatie onderzoek willen voeren. Snurkt de vrouw meer of harder dan de man???

Waar dit onderzoek naar toe zal leiden weet ik ook niet doch op vraag van het blad EVITA kunnen snurkende vrouwen zich bij mij kenbaar maken en met uw akkoord zal uw  naam en adres doorgegeven worden aan Mevr. Van den Kerckhove van Evita daar deze mevrouw een stukje wil schrijven over dit onderwerp.

De viering van 25 jaar slaapcentrum en het 10 jarig bestaan van VAPA

Zoals bij de inleiding al gezegd kunnen wij deze “ verjaardagen” niet zomaar laten voorbijgaan.

Ik zou U nu reeds willen vragen om 2 september 2007 vrij te houden gezien het slaapcentrum ieder door hen behandelde patiënt voor deze dag zal uitnodigen en wij als VAPA zullen dit doen voor al onze leden.

Het is de bedoeling hier een gezinsdag alsook een colloquiumdag te organiseren met s’avonds een feestmaal en in de avonduren mogelijkheid tot dans.

De organisatie hiervan is in uitvoering en rond eind mei zal iedereen hierover ingelicht worden.

Ik zou toch nu reeds durven vragen om deze festiviteit op uw kalenders met rood aan te duiden daar wij de aanwezigheid van iedereen op prijs zouden stellen.

Mensen, ik ben uitgepraat, doch zoals altijd staan wij te uwer beschikking mochten er nog vragen zijn.

Ik wil U tevens nog informeren dat onze volgende algemene vergadering zal plaatsvinden op

6 oktober 2007

Ik dank U