VAPA-nieuws nr. 23

* " Verwelkoming en opening ledenvergadering VAPA
* " Anesthesie bij apneupatiënten
* " Apneu en de schildklier
* " Toespraak van de voorzitter"

Voorzitter Victor Hanssens,

Dr. Sermeus
Prof. De Block
Victor Hanssens

Verwelkoming en opening - Ledenvergadering VAPA – 6 oktober 2012

Beste vrienden , goedemiddag.

VAPA bestaat reeds 15 jaar , toch iets om even onder de aandacht te brengen.

Vandaag is het aldus ledenvergadering nr 30 en als bestuur zijn wij er van overtuigd dat wij U steeds een onderwerp brachten in verband met apneu en een gezond lichaam of orgaan en U zal merken dat wij U ook vandaag blijvend willen informeren over belangrijke zaken.

Als eerste spreker hebben wij Dr Sermeus- Hij is in het UZA het aanspreekpunt voor apneu en anesthesie.

Alle medische onderwerpen in verband met apneu zijn uiteraard belangrijk doch een
correcte anesthesie, het verband met apneu, het inslapen en zeker het terug wakker worden zijn zeer belangrijke stappen in een operatief proces.

Enige jaren geleden brachten wij U reeds dit onderwerp , doch de belangrijkheid hiervan en een vernieuwd ledenbestand was de aanleiding om U dit terug aan te bieden.

Ik nam tevens alle onderwerpen even door die wij op onze ledenvergaderingen in het
verleden behandelde en tot mijn verbazing ontdekte ik een belangrijk hiaat.

Wij spraken nog niet over de invloed van apneu op een zeer belangrijk orgaan namelijk de schilklier. Een te traag of een te snel werkende schildklier kan als het ware een lichaam zodanig beïnvloeden dat er zich abnormale verschijnselen voordoen.

Het was een noodzaak om de invloed of relatie van apneu en deze klier te verduidelijken en wij hebben als tweede spreker deze middag Prof. De Block van het UZA bereid gevonden U hierover te informeren.

Wederom een gevulde namiddag zou ik zeggen en dan is nu het woord aan Dr Sermeus.