* editoriaal
* verslag algemene vergadering 24/03/01
* inleiding en verwelkoming
* verslag werkingsjaar 2000
* hoe ervaart de partner de (CPAP)- behandeling voor apneu?

* waarom slapen wij eigenlijk?

* de nieuwe Belgische wetgeving in verband met het rijbewijs

Charles Pycke, voorzitter
Myriam Plehiers, secretaresse
An Boudewijns,
NKO UZA - Edegem
Prof. Dr. H.A.C. Kamphuizen
emeritus slaapoloog - Nederland
bestuurslid VAPA

EDITORIAAL

Geachte lezer,

Het bestuur is verheugd u het zevende VAPA-nieuws te kunnen brengen.

Het begint misschien eentonig te lijken – VAPA en de problematiek rond het rijbewijs. Spijtig genoeg moeten wij blijven verder gaan en acties ondernemen opdat de apneu-patiënten – zeker de bonafida personen – niet helemaal zouden teruggedrukt worden en zo in de kou komen te staan.

Wat is er dan toch aan de hand met die wet en de uitvoering ervan? Wij zouden er slapeloos van worden.

Vooreerst een belangrijke opmerking. De wetgeving dienaangaande bevindt zich in een overgangsperiode tot 2003, daarna wordt ze definitief.
Zoals men langzamerhand weet, is een apneu-patient NIET rijgeschikt op basis van zijn ziekte. Personen die zich in regel stellen moeten een aangepast rijbewijs aanvragen, dit volgens de categorie van chauffeurs waartoe zij behoren.

Voor de bestuurders van categorie II, de beroeps, is er al een regeling via de verplichte medische controle of de bedrijfsarts. Voor de bestuurders van categorie I , de gewone chauffeurs, zou er mogelijke oplossing bestaan via het BIVV.

Laten wij duidelijk zijn: het is letterlijk enkel en alleen een papieren oplossing.

Nergens wordt er een duidelijke verantwoordelijkheid afgebakend.
Ondertussen zijn de verzekeraars niet bij de pakken blijven zitten. Bij ernstige ongevallen wordt er nu al nagegaan of de betrokken chauffeurs niet “ingeslapen” zijn; voor de verzekeraars is het een kwestie van centen, immers als zij kunnen aantonen dat de bestuurder een apneu-patiënt is, dan hebben zij een mogelijke oorzaak van het ongeval. Men denke hierbij bijvoorbeeld aan de talrijke kop/staart ongevallen op onze autostrades zonder dat er een duidelijke oorzaak blijkt.
Dan gaat de bal aan het rollen en bij afrekening van de schade kan een verzekeraar de kosten verhalen op de bestuurder. Rijden zonder geldig rijbewijs is uiteraard niet toegelaten en derhalve is de onderschreven verzekeringspolis niet van toepassing.

Men zou voor minder er stil van blijven staan.

Als patiëntenvereniging blijft VAPA ijveren om de contraproductiviteit uit de wetgeving te halen. Wij willen dat er:

- een duidelijke en éénduidige omschrijving, wetenschappelijk gefundeerd, in de wet komt voor de ziekte apneu;
- precies aangegeven wordt waar de verantwoordelijkheid ligt voor elk van de betrokkenen – medici, patiënten, wetgever, enz.
- dat er een precieze opgave en op duidelijk meetbare manier komt voor wat men noemt “succesvolle behandeling”.

VAPA zal als vereniging verder blijven ijveren om een eind te stellen aan deze onzekere toestand. Onze behandelende artsen en centra dienen dan ook over voldoende middelen te kunnen beschikken om een apneu-patiënt rijgeschikt te verkaren.

Patiënten en hun omgeving weten maar al te goed hoe efficiënt de CPAP behandeling is; nu is het aan de wetgever om exacte conclusies te trekken en ook in te zien dat er zowel maatshcappelijk als economisch enorme besparingen kunnen gemaakt worden door het gevraagde bijsturen aan de wetegeving zo spoedig mogelijk door te voeren.

Enkel en alleen in dit geval worden alle betrokken partijen WINNAAR !

Het bestuur.