* editoriaal
* verslag algemene vergadering 24/03/01
* inleiding en verwelkoming
* verslag werkingsjaar 2000
* hoe ervaart de partner de (CPAP)- behandeling voor apneu?

* waarom slapen wij eigenlijk?

* de nieuwe Belgische wetgeving in verband met het rijbewijs

Charles Pycke, voorzitter
Myriam Plehiers, secretaresse
An Boudewijns,
NKO UZA - Edegem
Prof. Dr. H.A.C. Kamphuizen
emeritus slaapoloog - Nederland
bestuurslid VAPA

VERSLAG WERKINGSJAAR 2000

door Myriam Plehiers

Geachte heer Voorzitter, dames en heren,

Ik heb het genoegen u het jaarverslag van onze vereniging over het werkjaar 2000 voor te stellen.

Wij hebben in het afgelopen jaar twee algemene ledenvergaderingen gehouden, die beiden op een zeer ruime belangstelling konden rekenen. Naar aanleiding van deze vergaderingen werd er telkens, als verslag, een VAPA-nieuws naar de leden gestuurd.

De eerste algemene vergadering van 2000 heeft plaats gehad op zaterdag 1 april. Naast de afwikkeling van enkele "administratieve" geplogenheden - zoals het goedkeuren van het kasverslag, het verslag over het werkingsjaar, enz. . - werden er twee interessante lezingen gehouden met daarop volgend een korte discussie, waarin meer gedetailleerde aspecten van de behandelde onderwerpen aan bod zijn gekomen.

Dr. Steven Mariën – dienst longziekten van het UZA - heeft als eerste spreker de neusproblematiek bij de CPAP behandeling toegelicht. Heel wat patiënten ervaren neus- en maskerproblemen als hinderlijk bij de CPAP-therapie (ca. één op twee van de patiënten). Dr. Mariën heeft aan elk van deze problemen aandacht geschonken. Patiënten onder de aanwezigen hebben hier nieuwe ideeën kunnen opsteken voor aangenamer gebruik van hun CPAP-toestel. De reacties in het panelgesprek toonden aan dat dit onderwerp niet zonder belang was.

Dr. Johan Verbraecken – longarts, Academisch Ziekenhuis Maastricht – heeft het in zijn lezing gehad over de oorzaken en hoe deze op te vangen zijn wanneer de CPAP-behandeling faalt. Aan de hand van ontnuchterende cijfers heeft Dr. Verbraecken enkele zeer merkwaardige vaststellingen gedaan. Zo blijkt bij voorbeeld dat minder dan _ van de behandelde patiënten effectief het beademingstoestel 6 uur of langer gebruiken.Hiernaast pleitte spreker voor regelmatige controles, om de therapietrouw goed aan te houden, maar ook om tijdig andere probleempunten bij ieder patiënt afzonderlijk te kunnen vaststellen. Niet onbelangrijk zijn de eigen maatregelen die elke patiënt kan nemen qua slaaphygiëne.

De tweede ledenvergadering heeft plaats gehad in de Aula Gouverneur Kinsbergen van het UZA - Edegem op zaterdag 30 september.

De twee eerste sprekers van de middag – de heer Siegfried Janssens en Dr. Karin Heyde, beiden verbonden aan het Slaapcentrum van het UZA – hebben in hun voordracht de problematiek van de slaaphygiëne besproken.
De heer Janssens heeft het vooral gehad over hoe wij op eenvoudige manieren ons slaap kunnen verbeteren.
Mevrouw Heyde van haar kant heeft op een elegante en aantrekkelijke wijze enkele toelichtingen gegeven “Over tasjes koffie, Slaapmutjes en Slaappilletjes”.

Na de koffiepauze heeft ons bestuurslid de Heer Victor Hanssens ons wegwijs geholpen over de vernieuwde Belgische wetgeving in verband met het rijbewijs niet alleen op het zuiver technische aspect van de wet, maar ook met reeds enkele “gevallen” uit de praktijk.

De namiddag werd beëindigd met een panelgesprek onder de leiding van Prof. Dr. Wilfried De Backer.

Het bestuur is in de loop van het jaar maandelijks bijeengekomen, behalve tijdens de vakantiemaanden.

Naast de voorbereidingen voor de ledenvergaderingen is er vooral veel aandacht gegaan naar de wetgeving i.v.m. het rijbewijs en de specifieke toepassing ervan. Hiervoor hebben wij deskundige hulp gekregen van Meester Govaerts. Zoals de meeste onder u weten is in de huidige stand nog geen duidelijkheid gekomen en, ook dit jaar 2001, wordt hieraan verder gewerkt.

Eind 2000 konden wij ons verheugen op 336 ingeschreven leden, inclusief de adviserende leden van de medische staf.

Op 7 oktober hebben enkele bestuursleden deelgenomen aan de congresdag van de jubilerende NVSAP (Nederlandse vereniging voor apneupatiënten) in Breda. Deze dag was ook beetje Belgisch gekleurd met lezingen van Dr. S. Mariën en Dr. A. Boudewijns.

Ik dank u voor uw aandacht.