VAPA-nieuws nr. 8

* verslag vergadering van 4 oktober 2003
* verwelkoming vergadering van 4 oktober 2003
* nieuwe folders VAPA
* behandeling van slaapgerelateerde ademhalingsproblematiek
met een mondstuk
* slaapapneu en glaucoom

Viktor Hanssens,
bestuurslid VAPA

Dr. Olivier Vanderveken,
dienst NKO - UZA
Dr. De Groot, Oogheelkunde UZA

verslag algemene vergadering 14-03-2003

Kapellen, 11 juli 2003

Geachte leden,

In bijlage het verslag van de algemene vergadering van 15 maart.
Sorry voor het laattijdig ter perse gaan doch een der sprekers was voor een langere periode in het buitenland wegens onderzoek en wij beschikten niet over zijn tekst . Een halve tekst rondsturen leek ons ook niet zinnig dus sorry voor de wachttijd doch alles is nu in orde.

De opkomst voor de vergadering was groot wat zeker in verband kan gebracht worden met de aangekondigde uiteenzetting i.v.m. het rijbewijs. Wij danken de verschillende leden dewelke de vragenlijst indienden. Deze vragen werden overgemaakt aan Prof.Verbraecken en zullen verder besproken worden.
De vergadering werd te 14.00 uur geopend door onze voorzitter Dhr.Pycke met opsomming van de dagorde van de ledenvergadering en een inleiding voor iedere spreker.
De lezing van Dhr.Verstraeten betreffende “aandacht en geheugen” bij apneupatienten werd met de nodige aandacht gevolgd. Al was het hier veel grafiekwerk en cijferopgave, toch kreeg men een vragenronde die aantoonde dat ook dit item met interesse werd gevolgd.
Het verslag der commissarissen en het financieel verslag verliep volgens de gekende positieve formule en de getuigenis van Dhr Braeckman over “ zijn behandeling” kon men naar mijn mening een “liefdesverklaring” noemen. De positieve ervaring met C-PAP werd op een schitterende wijze verwoord.
De lezing van Dhr Baeten van Cara werd ingeleid door bestuurslid Dhr Paelinck.
Het eerste gedeelte was een noodzakelijke herhaling van de theoretische kant van de wet met voorbeelden van allerlei formulieren waar men eventueel rekening mee moet houden.
Deze theoretische kant, de wetgeving en alle mogelijke formulieren werden in vorige verslagen uitvoerig vermeld en worden nu niet herhaald.Wij staan echter voor ieder lid open voor bijkomende informatie.
Na de eerste uiteenzetting van Dhr Baeten brak het onweer los. Een vragenvloedgolf rolde door de zaal en als verslaggever zit je dan even met de handen in het haar.
Toch werd getracht een zo duidelijk mogelijk en begrijpelijke tekst te brouwen.
-De wet verplicht dat iedereen die een verandering ondergaat in zijn gezondheidstoestand deze verandering moet melden aan de wetgever ( gemeente afdeling rijbewijzen)
-Apneu is een verandering en moet gemeld worden (apneu is vermelde in bijlage wet RB )
-Men vraagt aan de behandelende arts een attest dat men mag rijden en brengt dit binnen op het gemeentebestuur afdeling rijbewijzen. Zij zullen een code aanbrengen zodat U in orde is met de wettelijke verplichting. Stel tevens uw verzekering in kennis en voeg een kopij bij van het attest ( tevens een verplichting) Wettelijk gezien mag de verzekering geen probleem maken doch soms is het wel anders. Verschillende verzekeringen hanteren diverse maatstaven en het kan nodig zijn om van verzekering te veranderen. Indien men al zijn polissen bij een zelfde verzekeraar onderbrengt heeft men normaal genoeg drukkracht om geen problemen te hebben
-Men moet zich jaarlijks ter controle aanbieden, dit is uitermate belangrijk voor het medisch dossier.(bij problemen moet men steeds een behandeling met gunstig gevolg kunnen aantonen)
-Patiënten dewelke reeds langer dan 4 jaar met gunstig gevolg in behandeling zijn kunnen hun toestand aantonen door hun medisch dossier en hebben normaal geen problemen met verzekering of wetgever.
-Nieuwe patiënten moeten handelen volgens de voorschriften van bijlage 6 van de wet op het rijbewijs van 1998 ( hierna een letterlijke opsomming betreffende Pathologische somnolentie
(apneu valt hier onder) voor voerders groep 1 en groep 2 )

-punt 4. Pathologische somnolentie

4.1-Normen voor de kandidaten van groep 1
4.1.1-De kandidaat met pathologische somnolentie of bewustzijnsstoornissen ten gevolge van het slaapapneusyndroom is niet rijgeschikt
4.1.2-De geneesheer gekozen door de kandidaat, verwijst deze laatste naar een neuroloog, voor het inwinnen van een neurologisch advies betreffende de rijgeschiktheid en de geldigheidsduur ervan.
4.1.4-De kandidaat met een slaapapneusyndroom kan rijgeschikt worden verklaard een maand na het instellen van een succesvolle behandeling. De geldigheidsduur van de rijgeschiktheid bedraagt maximaal twee jaar. Is de kandidaat na deze periode nog steeds vrij van de stoornissen of anomalieën dan kan een rijgeschiktheidsverklaring zonder beperking van de geldigheidsduur worden afgeleverd.
4.2 Normen voor de kandidaat van groep 2
4.2.1 – Zelfde als 4.1.1.
4.2.2.- De kandidaat met een slaapapneusyndroom kan rijgeschikt worden verklaard, een maand na het instellen van een succesvolle behandeling.Een gunstig verslag van een neuroloog is vereist. De geldigheidsduur van de rijgeschiktheid bedraagt maximaal 1 jaar. Is de kandidaat na deze periode nog steeds vrij van symptomen, dan is de geldigheidsduur voorgeschreven in art.44 van het KB betreffende het rijbewijs.
( - 50 jaar = 5 jaar geldig / + 50 jaar = 3 jaar geldig)

Zoals U kunt lezen is deze materie niet eenvoudig. Ik zou zeggen , lees alles aandachtig door
en op de volgende algemene vergadering zullen wij zeker tijd maken voor uw problemen.

Er werden geen nieuwe kandidaturen ingediend voor de openstaande functies en de huidige bestuursleden werden bevestigd.

Ondergetekende gaf nadien uitleg over de nieuwe folders en de verspreiding en na de algemene rondvraag werd de vergadering gesloten.
Volgende algemene vergadering op 4 oktober 2003, zoals gebruikelijk zal u verder geïnformeerd worden

met de meeste hoogachting,

Victor Hanssens,