VAPA-nieuws nr. 8

* verslag vergadering van 4 oktober 2003
* verwelkoming vergadering van 4 oktober 2003
* nieuwe folders VAPA
* behandeling van slaapgerelateerde ademhalingsproblematiek
met een mondstuk
* slaapapneu en glaucoom

Viktor Hanssens,
bestuurslid VAPA

Dr. Olivier Vanderveken,
dienst NKO - UZA
Dr. De Groot, Oogheelkunde UZA

Nieuwe folders VAPA

Beste vrienden,

Aan de hand van het financieel verslag hoorden jullie dat vapa goed bij kas is en U weet dat wij eigenlijk een v.z.w. zijn.

Ik weet dat sommige mensen denken dat wij het geld opgepot hebben doch ik kan U verzekeren dat wij deze zaak goed in het oog gehouden hebben.

Het was onze bedoeling om aan sponsoring te doen en dit uiteraard steeds in het belang van "APNEU" doch het was zeker geen eenvoudige zaak om goede projecten te vinden.

Het was ons er steeds om te doen om zowel projecten te steunen dewelke informatief gericht waren aan onze leden ofwel om projecten te vinden om APNEU meer bekendheid te geven aan de ganse bevolking.

Meer informatie verstrekken aan de artsen was steeds een belangrijke doelstelling gezien APNEU nog steeds geen bijzondere aandacht krijgt in deze eerste lijnshulp wat zeker een zeer spijtige zaak kan genoemd worden.

Na enige tijd hebben wij ons beraden over deze toestand, gezien wij geen enkel project vonden, dat wij op een degelijke manier konden ondersteunen.

Het plan rijpte om zelf een brochure of folder samen te stellen dewelke dienstig kon zijn als uithangbord bij dokters en ziekenhuizen om alzo daadwerkelijk via deze weg APNEU de bekendheid te geven die noodzakjelijk is.

Wie informatie wil verstrekken moet ook zorgen dat deze gelezen wordt. Met andere woorden informatie die opgemerkt wordt, informatie die begrepen wordt. Geloof mij vrij, een duidelijk panflet opmaken met enkele illustraties en toch niet lachwekken overkomen was niet eenvoudig.

Wij hadden contact met een leverancier van APNEU toestellen dewelke in Duitsland zelf ontworpen illustraties gebruikte voor een PR campagne en wij kregen de toelating om deze illustraties te gebruiken wat voor ons inzaken ontwerp een grote stap voorwaarts betekende.

In samenspraak met een ontwerper stelden wij een duidelijk inhoud samen.

Ik zou mijn collega bestuursleden en in het bijzonder Prof. Verbraecken willen bedanken voor de inzet en de onderlinge samenwerking dewelke uiteraard broodnodig was om tot een volgens mij prachtig resultaat te komen.

Wist U dat er 15.500 abonnementen zijn op een artsentijdschrift en dit in Vlaanderen alleen.

Daar wij alle artsen, ziekenhuizen en aanverwante vaklui wilden bereiken stelde ons dat wel voor een probleem.

Een folder drukken was één, doch 15.500 x 17 BEF postzegels + 15.500 omslagen, plus het enorme werk leek ons op diverse vlakken niet haalbaar.
( kostprijs hiervoor ongeveer 260.000 BEF = 6.450 EURO )

Wij namen contact met de eerder aangehaalde artsenkrant en gezien onze folder enkel informatief bedoeld was zonder publicitair oogpunt verkregen wij volgende condities:
- zij nemen onze folder op als bijlage in hun krant en bezorgen hem alzo aan alle artsen en
aanverwanten.
- zij doen dit als "service" en rekenen ons slechts 50.000 BEF ( 1.240 EURO )

Deze folder is dus nu klaar en iedereen in deze zaal kan bij het uitgaan een exemplaar bekomen.

Tevens drukten wij een zogenaamde "kleine folder", dienstig om in wachtzalen van dokters te leggen en wij zouden het prijs stellen indien iedereen enkele foldertjes meenam en deze bij een artsenbezoek in de wachtzaal te leggen.
Het was ook broodnodig om moderner te worden.
Op de folder zal U ons website adres vinden alsook het e-mail adres.
In de huidige tijd was het nodig om deze stappen te zetten.
Wij namen ook een GSM nummer waar U ten allen tijde een boodschap kan inspreken zodat wij U terug kunnen contacteren.
Indien er zich een bestuursverandering mocht voordoen kan deze nummer worden meegenomen en dienen de folders niet worden aangepast.

Wij hebben aldus een belangrijke stap gezet qua informatie. Het verstekken van deze informatie was een belangrijke doelstelling bij de oprichting van onze vereniging.

Voor het opmaken van de folders en de website investeerden wij ongeveer 250.000 BEF ( 6.200 EURO ) doch wij zijn er van overtuigd dat wij apneu op een duidelijke manier ondersteunen.

Wij kunnen U tevens melden dat wij contacten leggen met een zustervereniging in West-Vlaanderen en dat wij aan daadwerkelijke expansie willen doen ten einde als grote groep meer draagkracht te kunnen ontwikkelen naar de wetgever toe en ons veilig te stellen naar de toekomst toe. In dit verband kunnen wij als voorbeeld de wetgeving op het rijbewijs aanhalen waarover U zojuist een prachtige uitleg hoorde van Dhr. Baten van CARA.

In de hoop U ingelicht te hebben over onze werking en dit vooral naar de financiën toe nodig ik U nogmaals uit om bij het verlaten van de zaal de folder niet te vergeten.

Ik heb nog een kleine primeur voor iedereen en tevens voor het bestuur.

Ik vernam zojuist dat het volgende vrijdag 21 maart de dag van de slaap is en dat VRT radio of TV hieraan een programma besteden. Een van onze leden zal aan het woord komen en uitreraard zal deze trachten VAPA voor te stellen zodat wij mogelijk een beetje publiciteit kunnen maken. Dus allen luisteren of zien doch spijtig genoeg kan ik U niet meer informatie geven.

Onze volgende jaarvergadering heeft plaats op 4 oktober 2003 en U bent uiteraard hierbij uitgenodigd.

Bedankt en vergeet de folders niet.

Victor Hanssens