VAPA-nieuws nr. 8

* verslag vergadering van 4 oktober 2003
* verwelkoming vergadering van 4 oktober 2003
* nieuwe folders VAPA
* behandeling van slaapgerelateerde ademhalingsproblematiek
met een mondstuk
* slaapapneu en glaucoom

Viktor Hanssens,
bestuurslid VAPA

Dr. Olivier Vanderveken,
dienst NKO - UZA
Dr. De Groot, Oogheelkunde UZA

Verslag vergadering van 4 oktober 2003

Kapellen, 6 oktober 2003

Geachte leden, beste vrienden,

In bijlage het verslag van de vergadering van 4 oktober 2003.
Het was de ondergetekende secretaris die de vergadering opende. ( zie openingsrede )
Wij zijn verheugd U te melden dat 1 persoon zich opgaf voor de uitbreiding van het bestuur en wij hopen dat er nog zullen volgen.
De opkomst voor deze vergadering was redelijk te noemen en dat afwezigen ongelijk hadden bewees de vele vragen en de algemene belangstelling voor de onderwerpen.

De lezing “slaapapneu en glaucoom” door Dr.De Groot was een topper te noemen.
De toelichting was overzichtelijk en werd naar de “leek” toe op een eenvoudig te verstane manier gebracht. De uitstraling van kennis over het onderwerp, het op verschillende manieren beantwoorden der gestelde vragen was een voorbeeld van “ hoe het ook kan “ Dank U Dr.De Groot.
In bijlage treft U een vragenlijst aan vanwege deze arts. Indien U zich in een situatie van glaucoom zou bevinden gelieve U dit formulier te laten invullen en terug te zenden naar Dr.De Groot waarvoor haar dank.

De vooropgestelde getuigenis van Mevr. Seghers kon wegens ziekte niet doorgaan.

De “spring uit het doosje” Dr.Vanderveken gaf met luide, duidelijke stem toelichting bij zijn onderwerp “ mondprothesen milde slaapapneu”. Dit onderwerp was nieuw voor onze mensen doch de manier waarop het gebracht werd gaf een duidelijk overzicht van deze materie.
Velen van onze leden toonden interesse en het ter beschikking gestelde materiaal (prothesen) werd grondig onderzocht. Bravo voor Dr.Vanderveken

De uiteenzetting van de firma Cotral was kort, bondig en duidelijk. Het mogelijk maken voor de partners om het geluid van de C-PAP via een betaalbare oordop te dempen en geen belemmering te hebben voor een gewone conversatie kon op ruime belangstelling rekenen.
In bijlage kopij van een voorblad van de folder met vermelding van de firmagegevens te Brussel alsook van de vertegenwoordiging te Antwerpen zodat U indien gewenst zelf kontact kan opnemen.
Bij de algemene rondvraag aan Prof. Verbraecken waren geen “speciale” zaken. Er werd wel duidelijk gevraagd door verschillende leden dat de lezing van Dhr Melis betreffende de maskers zou herhaald worden. Uiteraard is dit een te volgende materie gezien mogelijke nieuwe technieken op dit gebied.

Wij danken U voor uwe aanwezigheid en nodigen U nu reeds uit voor de volgende algemene vergadering en dit op 13 maart 2004

Voor VAPA vzw De secretaris Hanssens Victor