VAPA-nieuws nr. 8

* verslag vergadering van 4 oktober 2003
* verwelkoming vergadering van 4 oktober 2003
* nieuwe folders VAPA
* behandeling van slaapgerelateerde ademhalingsproblematiek
met een mondstuk
* slaapapneu en glaucoom

Viktor Hanssens,
bestuurslid VAPA

Dr. Olivier Vanderveken,
dienst NKO - UZA
Dr. De Groot, Oogheelkunde UZA

Verwelkoming vergadering van 4 oktober 2003

Goedemiddag,

In naam van VAPA mag ik U hedenmiddag verwelkomen en dank ik U om wederom aanwezig
te willen zijn.

In de eerste plaats moet ik onze voorzitter Dhr Pycke verontschuldigen dewelke met verlof is alsook
onze ondervoorzitter Dhr Paelinck dewelke recent een ingreep onderging en nog herstellende is.
Ook onze ledenadministrator Dhr Jansen heeft medische problemen in zijn gezin en kan ook niet aanwezig zijn. Wij wensen hen uiteraard een snel herstel toe.

Het zoeken naar gespreksthema’s voor de algemene vergadering is niet eenvoudig. Het onderwerp kan belangrijk zijn doch het brengen van de stof is somtijds een te professionele materie en het begrijpen ervan niet eenvoudig voor “” de gewone sterveling “”. Wij kregen daarover enkele opmerking van leden en ik kan U zeggen dat wij op de hoogte zijn van deze zaak en kunnen enkel benadrukken dat wij trachten dit niet eenvoudig euvel op te lossen.

Wij zoeken nog steeds uitbreiding voor ons bestuur. Wij vergaderen ongeveer 6 maal per jaar dus zeer veel investering vraagt dit niet. Ieder heeft een specifieke taak en ik denk dat werken in het belang van uw zieke toch een positieve stimulans moet zijn om tot ons bestuur toe te treden.
Wij zien dus graag uw kandidatuurstelling tegemoet.

Qua leden hebben wij een stagnatie en dit is niet goed. Als wij weten dat er ongeveer per dag een
10 tal personen een slaaponderzoek ondergaan en dit enkel in het UZ Edegem kan men zich afvragen waarom er niet meer leden bijkomen. Denken de mensen misschien “ wij hebben nu een toestel of andere hulp en alles is in orde” – of is het misschien zo dat door de moderne technologie vb internet en andere informatiebronnen, zij een zelfhulpgroep niet meer nodig achten.

Wij zijn er zeker van dat wij onze leden toch over verschillende onderwerpen iets hebben bijgebracht en onze vereniging is overtuigd dat wij naar de toekomst toe een informatieve rol kunnen blijven spelen.
Wij zien tevens dat in de pauze verschillende lotgenoten elkaar terugzien en dat zelfs kleine ongemakken opgelost- en ervaringen uitgewisseld worden. Deze summiere kontakten zijn dus als positief te beschouwen om onze problemen draaglijker te accepteren.

Deze standpunten overbrengen naar nieuwe lotgenoten is geen eenvoudige zaak en daarom gaan wij in de toekomst nog meer aandacht steken in onze PR en wij kennen maar een uitdrukking
“ WIJ MOETEN SLAGEN”.

Wij zijn verheugd U deze middag twee onderwerpen aan te bieden dewelke ons zeker meer inzicht zullen geven bij andere medische problemen waar APNEU zeker moet vermeld worden aan de behandelende arts en waar APNEU zeker een invloed op heeft.

Rond 16.45 uur hebben wij op de dagorde een rondvraag vermeld doch deze zal voorafgegaan worden door een uiteenzetting door een lid van ons dewelke tevens PR is voor de firma COTRAL. Er werd door het bestuur een goedkeuring gegeven voor deze uitleg doch onder restrictie dat het hier beperkt wordt tot een informatie en dit zeker zonder commerciële bedoeling. Wij gaan uit van het feit dat wij ook de partner van de APNEUpatient kunnen helpen en dat dit ook een van onze doelstellingen is, en daarom gaven wij onze fiat aan dit onderwerp.

Ik vraag nu uw aandacht voor “ slaapapneu en glaucoom door Dr. De Groot

Dank U.