slapeloos

Wanneer je bang van slapen wordt, kan slaaphygiëne te ver doorslaan

do 10 oktober 2019
Wanneer je bang van slapen wordt, kan slaaphygiëne te ver doorslaan (c) getty

De tijd dat het nog bon ton was om te zeggen dat je slechts drie uurtjes geslapen hebt ('want ik heb toch zo'n rijk gevuld leven'), is al lang voorbij. Meer en meer dringt het besef door dat slaap belangrijk is, zowel voor het onderhoud van onze fysieke en mentale gezondheid als voor onze sportieve vaardigheden, cognitieve vermogens en zelfs ons geluk. Helaas lijden we in het Westen om allerlei redenen aan een chronisch slaaptekort, dixit Michael Rosbash, die in 2017 de Nobelprijs voor de Geneeskunde kreeg voor onderzoek naar de biologische klok.

Tussen de 10 en 20 procent van de Belgen zegt 's nachts chronisch te worstelen met het zandmannetje. In de Canvas-reeks De slapelozen onderzoekt tv-maakster Annick Ruyts, die zelf al 4,5 jaar slecht slaapt, hoe dat komt. Doorheen de jaren probeerde Ruyts van alles om 's nachts niet meer urenlang wakker te liggen in bed: slaappillen, antidepressiva, hormonen, yoga, ademhalingsoefeningen, wietolie (zonder THC), valeriaan, het hele homeopathische gamma,... De slaapindustrie, het is big business.

Tags:

ApneuMagazine Nederland 18-4

do 20 december 2018
ApneuMagazine 18-4

Het winternummer van het ApneuMagazine van onze Nederlandse collega's heeft slapeloosheid als hoofdthema. Een gesprek over diagnose: wat doe je met metingen (zoals het aantal apneus) en klachten die moeilijk meetbaar zijn? en het onderzoeksrapport slaapklinieken. Een kort overzicht van de inhoud:

• Dossier slapeloosheid
    • Anders slapen - het is maar wat je gewend bent
    • Een cursus ‘beter slapen’ in zes weken
    • Lekker slapen en gezond weer op
    • Grote filosofen over slapen
    • Hoe zit dat toch met melatonine?
    • Negen tips om beter te slapen
    • Insomnie - een haperende schakelaar?
    • Boekrecensie - Beter slapen met een goed boek
  • De kern van de diagnose: een diepgaand gesprek
  • Onderzoeksrapport slaapklinieken 2018
  • Tip van de Maskerraad