Lentebijeenkomst zat 4 maart 2017

di 07 februari 2017
Lentebijeenkomst 2017 de sprekers

Een mondapparaat tegen snurken en obstructief apneu: een behandeling of een kruk?
Miche De Meyer, UZ Gent

De maskers van Fisher & Paykel
Angelique Smits, Fisher & Paykel

Pauze met demo van maskers door Fisher & Paykel

Hoe hou je zelf de vinger aan de pols? Over uitlezen van een cpap.
Piet-Heijn van Mechelen, voorzitter ApneuVereniging Nederland

"Het is het einde van de wereld niet, en toch zegt mijn buikgevoel... ".
Schrijver Jeroen Olyslaegers over aanvaarding en niet-aanvaarding van zijn masker

Maskers testen en Wandelen.
Voorstelling van de nieuwe projecten van ApneuVereniging Vlaanderen.

Meer over de gastsprekers...

Lentebijeenkomst ApneuVereniging Vlaanderen

Zaterdag 4 maart 2017 van 14u tot 17u
in het auditorium Kinsbergen van UZ Antwerpen
(zie routebeschrijving onderaan)

Miche De Meyer, Tandarts DDS, Drs.
Kliniekcoördinator: Eenheid voor Dentale Therapie voor OSAS, Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde, UZ Gent

Miche De Meyer, UZ Gent
Foto (c) Mark De Quidt

Snurken is een zeer vervelend probleem dat vele personen (voornamelijk de bedpartner) in onze maatschappij treft tijdens onze slaap. Relationele problemen zijn hierdoor zijn reeds uitvoerig beschreven.
Snurken kan vrij geïsoleerd voorkomen maar kan zich ook als prominent symptoom manifesteren bij slaap gerelateerde ademhalingsstoornissen zoals obstructief slaapapneusyndroom. Afhankelijk van de bestudeerde doelgroep en methode van onderzoeken (slaapstudie of bevraging) komt het 40 tot 50% voor.

Lange tijd werd dit akoestisch signaal als een hilarisch fenomeen beschouwd , maar ook voor sommigen als een gevoel van veiligheid tijdens het slapen.

In de medische wereld wordt het slaap gerelateerd snurksignaal beschouwd als een voorbode van een onderliggende en aankomende (of reeds aanwezige) obstructie van de bovenste luchtweg met beperkte inademing van lucht. Hierdoor kan een slechte slaaparchitectuur ontstaan met slapeloosheid en waakgebonden vermoeidheid. Bij een ernstige OSAS problematiek (AHI  ≥ 15) leidt dit tot cardiovasculaire en metabole aandoeningen.

De obstructie van de bovenste luchtweg wordt meestal veroorzaakt door skelettale en weke weefselafwijkingen en een veranderde positie en spiertonus van de tong tijdens de slaap.
Een mondapparaat (zoals een MRA, een Mandibulair Repositie Apparaat) zal de doorgankelijkheid van de bovenste luchtweg optimaliseren en de positie van de tong corrigeren ten einde de lucht doorgankelijkheid te bevorderen door het stretchen van de betrokken spieren.

Tijdens de voordracht zal Miche De Meyer dieper ingegaan worden op het profiel van de patiënt die moet voldoen aan de criteria om een behandeling met een MRA te starten en wat de plaats van het MRA is binnen het spectrum van mogelijke andere behandelingen zoals chirurgie. Ook zal ze een kritische benadering geven over de voor- en nadelen van het MRA design en zijn therapeutische effectiviteit. Ze geeft tenslotte een toelichting op de veranderde terugbetaling sinds 1 januari 2017.

Fisher & Paykel maskers

Na Resmed in maart 2016 is het dit jaar aan Fisher & Paykel om hun gamma maskers voor te stellen:
F&P The Mask Matters Most™
Met trots presenteren wij onze nieuwe generatie cpap-maskers.
Het cpap-masker is een essentieel en persoonlijk onderdeel van de therapie omdat het masker in direct contact met jou, als gebruiker, staat.
Het dragen en onderhouden van het masker vergt soms tijd en aanpassing, zeker aan het begin van de therapie.
Fisher & Paykel Healthcare is zich bewust van het belang van een goed passend en comfortabel masker.
Onze nieuwe generatie CPAP-maskers wordt ontwikkeld volgens onze masker filosofie: comfortabel, goede afdichting en gemakkelijk in gebruik.
Deze filosofie heeft als doel om jou als gebruiker vertrouwen te geven in je masker, met een succesvolle cpap therapie als resultaat.

Je kan alvast een voorproefje nemen op de masker pagina op de website van Fisher & Paykel HealthCare:

• neus: Eson(2), Zest, FlexiFit 40x
  • neus-mond: Simplus, Forma, FlexiFit 43x
  • neusdoppen: Pilairo Q, Brevida, Opus
  • mond: Oracle

Hoe hou je zelf de vinger aan de pols?

Piet-Heijn van Mechelen, voorzitter ApneuVereniging Nederland.

Piet-Heijn van Mechelen
Foto (c) Piet-Heijn van Mechelen

Sla er de drie voorbije nummers van je abonnement op ApneuMagazine er eens op na. Piet-Heijn van Mechelen schreef over het uitlezen van de gegevens die het cpap toestel gedurende de nacht opslaat. In juni 2016 (nr 16-2) kwam de ondersteuning door de leverancier aan bod. Moet je een kaartje opsturen? Komt de leverancier bij jou langs? Wat gebeurt er met de gegevens. In september (16-3) kwam de software aan bod voor wie meer wil weten, en in het winternummer (16-4) werd naar de toekomst gekeken. Welke nieuwe ontwikkelingen staan aan de deur, zoals uitlezen op afstand?

Opvallend wordt er veel meer uitgelezen door Nederlandse cpap-gebruikers, in Vlaanderen worden meer basistoestellen verdeeld door de slaapcentra, zonder uitleesmogelijkheden. Is uitlezen een meerwaarde voor de gebruiker? Of leidt het tot onnodige onrust en vormt het een belasting van de behandeling? Benieuwd naar de ervaring en de antwoorden uit het noorden...

"Het is het einde van de wereld niet, en toch zegt mijn buikgevoel... "

Jeroen Olyslaegers, sater en schrijver

Jeroen Olyslaegers
Foto (c) Koen Broos

"Vandaag ga ik weer naar de slaapkliniek om te slapen met een CPAP-masker. Analyse: extreem ernstige apneu. De kans bestaat dat ik voor de rest van mijn leven zal moeten slapen met zo'n masker. Wat moet, moet. en ik geef toe dat ik mezelf probeer te visualiseren als een slapende Hannibal Lecter of een andere in slaap verzonken slasher met een maskertje op, just to cheer me up, want het is het einde van de wereld niet, verre van. En toch zegt mijn buikgevoel dat er alternatieven zijn, dat mijn apneu op een andere manier kan verholpen worden. Wie tips heeft, stuur me een privébericht. You never know. en oké, wat afvallen, alcohol en koffie mijden na zonsondergang, en waarom geen yoga... allemaal gehoord, en ik zwem twee keer per week, et cetera. groeten van een extreem ernstige sater."

Zo klonk de oproep van schrijver Jeroen Olyslaegers op zijn Facebook pagina eind november 2016. En acht dagen later voegde hij er aan toe:

"Alsof ik elke dag heel goede drugs pak. Nee, dat was geen al te best antwoord tegen de neus-keel-oor-arts op haar vraag of het cpap-toestel, mijn slaapmasker tegen apneu, een positieve invloed heeft overdag. Ik voel me tien jaar jonger, dokter, zoiets dan?"

We sluiten de lentebijeenkomst af met een babbel met Jeroen over (zijn) aanvaarding en (zijn) niet-aanvaarding.

Over WIL
Met de roman Wil heeft Jeroen Olyslaegers eindelijk zijn grote doorbraak te pakken, schrijft Dominique Piedfort in Gazet van Antwerpen. Klik hier voor het volledige artikel.
En Jan Decleir heeft een korte boodschap...
Jan Decleir

De Locatie

Auditorium Kinsbergen van het UZ Antwerpen
Wilrijkstraat 10
2650 Edegem

Hoe bereik je UZA?

Openbaar Vervoer

Stads- en streekbussen stoppen voor het ziekenhuis:

• Stadsbussen 17 (vanaf Centraal Station) en 22 (vanaf Groenplaats)
  • Streekbussen 130, 131, 135, 140, 141

Met de auto

GPS gebruikers opgelet, zowel de uitrit UZA van de snelweg E19 als de toegang tot de parking worden niet altijd correct weergegeven.

1. de speciale uitrit UZA mag enkel gebruikt worden voor verkeer NAAR UZA, niet voor de omgeving, en wordt daardoor soms niet vermeld door navigatiesystemen. Laat je niet omleiden door je navigator, je mag gerust de speciale uitrit gebruiken:

• Wie vanaf centrum of Ring (Gent, Hasselt, Turnhout, Nederland) komt: volg E19 richting Brussel over Mechelen. De uitrit voor UZA is de eerste (ongenummerde) uitrit na de Craeybecx-tunnel. Op het einde van de uitrit verplicht naar rechts, over Drie Eikenstraat.
  • Wie vanaf Brussel, Mechelen komt: volg E19 en rijd voorbij uitrit 7 Kontich. De eerstvolgende uitrit is de speciale uitrit voor UZA. Op het einde van de uitrit verplicht naar links, onder brug E19, over Drie Eikenstraat.

2. Eens op de Drie Eikenstraat doorrijden tot eerste rondpunt (ong 500m, 1 minuut), met de NIEUWE aansluiting naar de bezoekersparking A. Niet de Wilrijkstraat indraaien, als de GPS dit aangeeft, want die leidt naar de (nu gesloten) vroegere ingang van de parking. Je kan ook je GPS instellen op de coördinaten van het rondpunt: adres Drie Eikenstraat 655, 2650 Edegem, of GPS-coördinaten: 51.15500, 4.41220

Routebeschrijving en Openbaar Vervoer op de website van www.uza.be