ApneuKrant 20-2

di 30 juni 2020

Midden februari 2020 gaven we op onze website een persoverzicht over de investering in het Waals-Brabants bedrijf Nyxoah door onder meer Resmed. Nyxoah ontwikkelt Genio, een tongzenuwstimulator. We spraken met prof dr Olivier Vanderveken, neus-keel-oor, die de stimulator onderzoekt bij patiënten die niet gebaat zijn bij de luchtdrukbehandeling (cpap) of het mondstuk (mra).

Aan de peiling bij onze leden en apneucontacten over slaapapneu en corona namen 114 van de 469 deel of 24%. Nog nooit haalde een peiling zo'n hoge respons. Een merkwaardig resultaat was dat 72% zich enige zorg tot zeer grote zorg (6%) maakte dat slaapapneupatiënten meer kwetsbaar zouden zijn voor het corona-virus. En dit ondanks de informatie, onder meer op onze website. In de ApneuKrant geven we de belangrijkste resultaten, het volledig overzicht is binnenkort hier te vinden.

Naast de peiling voor apneupatiënten vroegen we aan artsen, verpleegkundigen en medewerkers van slaapcentra hoe zij de corona lockdown beleefd hebben. We laten enkelen aan het woord. We kregen van een slaapverpleegkundige een sterke tekst, die we als getuigenis opnemen.

Voor leden en vrienden: