NieuwsLijn

Fraude bij rijexamen zal in tijdelijke uitsluiting resulteren

Gezond & Psycho (De Standaard) - 44 min 49 sec geleden

De Vlaamse regering heeft een reeks aanpassingen aan de Vlaamse rijopleiding en -examens principieel goedgekeurd. Belangrijkste maatregel is de uitwerking van een fraudereglement waarmee examencentra kunnen optreden tegen personen die fraude plegen tijdens het rijexamen.

Superieure Van der Poel wint Strade Bianche

Gezond & Psycho (De Standaard) - 1 uur 19 min geleden

Wout van Aert heeft zichzelf niet opgevolgd als winnaar van de Strade Bianche. De Kempenaar maakte lang een sterke indruk maar kon in de finale een gebrek aan competitie niet verbergen. De zege was voor een indrukwekkende Van der Poel, Van Aert finishte op de vierde plaats.

Verhoging minimumloon sneuvelt in Amerikaanse Senaat

Gezond & Psycho (De Standaard) - 1 uur 40 min geleden

Een voorstel van de linkse senator Bernie Sanders om het minimumloon in de Verenigde Staten te verhogen naar 15 dollar (12,60 euro) per uur heeft het niet gehaald in de Senaat, mede door acht Democratische senatoren.

Taliban en VS beloven akkoord te respecteren

Gezond & Psycho (De Standaard) - 1 uur 45 min geleden

Afgezanten van de extremistische taliban hebben in Qatar gesproken met de speciale Amerikaanse gezant Zalmay Khalilzad en de Amerikaans bevelhebber in Afghanistan. Een zegsman van de taliban heeft dit zaterdag bevestigd. De twee partijen hebben beklemtoond dat ze zich willen houden aan de afspraken die een jaar terug zijn gemaakt. De Afghaanse regering was daar destijds niet bij betrokken.

Rusland wil internetfilter in scholen

Gezond & Psycho (De Standaard) - 2 uur 7 min geleden

De Russische overheid wil een filter plaatsen op de content die studenten en scholieren via het draadloze internet van hun onderwijsinstellingen kunnen ontvangen.

Merkel waarschuwt voor terugval vrouwenrechten door pandemie

Gezond & Psycho (De Standaard) - 2 uur 11 min geleden

De vooruitgang in de strijd om gelijke rechten voor man en vrouw hapert volgens bondskanselier Angela Merkel vanwege de coronapandemie. Vrouwen nemen het leeuwendeel van de zorg voor kinderen op hun schouders en lopen meer risico om hun baan door of na de pandemie te verliezen.

Buitenbubbel mag door huis passeren naar tuin of terras

Gezond & Psycho (De Standaard) - 3 uur 25 min geleden

Bezoekers mogen toch door het huis om naar de tuin of het terras te gaan. Dat heeft minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (SP.A) zaterdagmiddag gezegd aan VTM Nieuws.

Infrabel installeert eerste ‘groene’ dwarsliggers

Gezond & Psycho (De Standaard) - 3 uur 58 min geleden

In Puurs heeft spoorwegbeheerder Infrabel zaterdag de eerste exemplaren gelegd van ‘groene’ dwarsliggers van zwavelbeton. Niet alleen hebben ze een groene kleur, ook de productie ervan is groen.

Netflix lost spannende teaser voor tweede deel van razendpopulaire ‘Lupin’

Gezond & Psycho (De Standaard) - 4 uur 27 min geleden

Het eerste deel van de Franse serie ‘Lupin’ was een groot succes op Netflix. De streamingdienst liet eerder al weten dat de afleveringen van het tweede seizoen deze zomer online zullen verschijnen, en laat nu een teaser los. De Franse acteur Omar Sy kruipt opnieuw in de huid van Assane Diop en doet er alles aan om zijn vader te wreken. Maar dat wordt een gevaarlijke klus wanneer het gezin van Assane zelf in de problemen komt.

De eerste keer van robotjeep Perseverance

Gezond & Psycho (De Standaard) - 4 uur 55 min geleden

Perseverance heeft voor het eerst gereden op Mars. Via Twitter verspreidde Nasa beelden van de bandenafdruk op de oppervlakte van de rode planeet. Het was niet de eerste keer dat Perseverance een eerste keer iets deed. Nasa gaf donderdag een overzicht.

Hoe zal er getest worden in de horeca? En wat is het verschil tussen speekseltests, sneltests, zelftests?

Gezond & Psycho (De Standaard) - 4 uur 56 min geleden

Sneltests worden vanaf mei een voorwaarde om meer contacten toe te laten, in de horeca, bij erediensten, op concerten. Maar kent u nog het verschil met de speekseltests? En is een sneltest ook een zelftest? Professor klinische biologie Herman Goossens, hoofd van de Taskforce Testing in ons land, legt het voor u uit.

Demir wil bos op het stort en heeft daarvoor subsidies veil

Gezond & Psycho (De Standaard) - 6 uur 42 min geleden

Vlaams minister van Natuur Zuhal Demir (N-VA) wil oude stortplaatsen in heel Vlaanderen omvormen tot bos. Zo komen 256 stortplaatsen in 147 gemeenten in aanmerking, meldt ze zaterdag in een persbericht. Dat kan tot 485 hectare extra bos opleveren.

Timelapse toont aan hoe schadelijk peuken zijn voor planten

Gezond & Psycho (De Standaard) - 7 uur 28 min geleden

Sigaretten zijn niet enkel schadelijk voor de gezondheid, ook in de filter blijven maar liefst 7.000 chemicaliën achter. Als zo’n peuk dan in de natuur terechtkomt, groeien planten minder snel en is het wortelstelsel minder uitgebreid. Mooimakers brengt zakasbakjes op de markt in de strijd tegen sigarettenpeuken in de natuur.

Historisch: Paus ontmoet sjiitische grootayatollah Ali Sistani

Gezond & Psycho (De Standaard) - 7 uur 36 min geleden

De leider van de Rooms-katholieke Kerk, paus Franciscus, en de geestelijke leider van de sjiieten in Irak, ayatollah Ali al-Sistani, hebben elkaar zaterdag in de sjiitische bedevaartsplaats Najaf in Irak gesproken.

Veiligheidsagent houdt Amanda Gorman tegen ‘omdat ze er verdacht uitziet’

Gezond & Psycho (De Standaard) - 8 uur 2 min geleden

Toen Amanda Gorman, de jonge vrouw die wereldberoemd werd met haar gedicht ‘The hill we climb’, vrijdagavond huiswaarts wandelde, werd ze gevolgd en gecontroleerd door een veiligheidsagent. Het is moeilijk dat los te zien van haar zwarte huidskleur.

Duiker maakt prachtige beelden van gezonken bommenwerper uit WOII

Gezond & Psycho (De Standaard) - 8 uur 29 min geleden

De Sloveen Martin Strmiska besloot in 2020 naar de gezonken bommenwerper te duiken. Hij kon prachtige beelden maken van ‘het vliegend fort’, dat 50 km voor de kust van Kroatië zonk.

Weyts start project met speekseltesten in drie regio’s

Gezond & Psycho (De Standaard) - 8 uur 50 min geleden

Het overlegcomité kondigde vrijdag versoepelingen aan, vooral voor het onderwijs. Om dat waar te maken komt er een teststrategie. Vlaams minister voor Onderwijs Ben Weyts zei zaterdagochtend in De ochtend dat volgende week in drie regio’s een proefproject met speekseltesten start.

Marieke Lucas Rijneveld antwoordt in verzen

Gezond & Psycho (De Standaard) - 9 uur 4 min geleden

Na de opschudding over de vertaling van Amanda Gormans inauguratiegedicht ‘The hill we climb’ reageert Marieke Lucas Rijneveld met een gedicht.

Zonnig maar koud weekend breekt aan

Gezond & Psycho (De Standaard) - 10 uur 12 min geleden

Het wordt zaterdag overal zonnig. In de namiddag kunnen er over het noorden van Vlaanderen enkele wolkenvelden verschijnen. Het kwik klimt daarbij tot 3 of 4 graden in de Hoge Ardennen en tot 6 of 7 graden in Vlaanderen, zo meldt het KMI.

Aantal besmettingen daalt opnieuw zoals verwacht

Gezond & Psycho (De Standaard) - 10 uur 32 min geleden

Het aantal besmettingen met het coronavirus stijgt niet langer en tekent opnieuw een daling op. Dat blijkt zaterdag uit de voorlopige cijfers van het coronadashboard van gezondheidsinstituut Sciensano.