ApneuKrant 19-4

vr 20 december 2019
ApneuKrant 19-4

Een nieuwe krant is geboren... de ApneuKrant deelt voortaan om de drie maanden informatie en ervaringen over slaapapneu in Nederlandstalig België. In het eerste numme stellen we de sprekers voor van de eerste lentebijeenkomst in 2020 en hebben we het over het rijbewijs, tele-monitoring, keuze cpap of mra, onderzoek bij truckchauffeurs, een patiënt getuigt en een praktische tip wat je met die slang doet van je masker.

ApneuVereniging Vlaanderen groeit. Voor de eerste keer in ons bestaan hebben we niet één, maar wel drie lentebijeenkomsten, in Genk, Ieper en Antwerpen. En het zal daar niet bij blijven. We willen met onze bijeenkomsten alle apneupatiënten in staat stellen informatie op te doen en ervaringen te delen. Dat zal blijken in de latere herfst- en lentebijeenkomsten.

De eerste in de rij is 7 maart op UZAntwerpen, let drie topexperten. We verwelkomen niemand minder dan Jo De Cock, de topman van het RIZIV, onze federale ziekteverzekering, waar de apneuconventie onderhandeld wordt. Professor Patrick Mullie licht de trendy diëten door en Professor Johan Verbraecken geeft een stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek. En ook David uit Herenthout komt aan het woord over zijn herwonnen energie door de behandeling.

Hoe zit het nu met slaapapneu en het rijbewijs in België? Oud-voorzitter Victor Hanssens geeft antwoord. Rijvaardigheid is belangrijk, en dat blijkt ook uit een studie waaraan onze Italiaanse collega's hebben meegewerkt. Dank zij het Europees netwerk waaraan we deelnemen blijven we op de hoogte onder meer deze interessante studie. Ongeveer de helft van de truck chauffeurs heeft last van minstens één ademhalingsprobleem dat verbonden is met slaap.

We brengen in herinnering twee vorige sprekers op onze bijeenkomsten, dokters Walter Moorkens en Muriel Lins, enerzijds over tele-monitoring en de keuze tussen CPAP en MRA.

Patiënten getuigen. Harmen uit Turnhout gaf een sterke getuigenis op de bijeenkomst in Mechelen. We publiceren de volledige tekst. En het citaat van Jeroen Olyslaegers, succesvol auteur van WIL, geven we ook mee. Tenslotte is er de tip van de darm te geleiden door Guido uit Schellebelle.

Als je nog geen lid bent van ApneuVereniging Vlaanderen, is er een argument meer, deze bescheiden maar interessante ApneuKrant. Hieronder de online PDF versie voor wie lid of vriend is. Ben je er binnenkort ook bij?

Voor leden en vrienden: