affiche

Affiche Onderdiagnose

za 03 maart 2018

Slaapapneu wordt ernstig onderschat. Er is een grote onderdiagnose en onderbehandeiling: van de 10 mensen die er last van hebben zijn er niet minder dan 9 die het niet weten of die het niet laten behandelen. Op behandeling van slaapapneu is er de voorbije jaren steeds bezuinigd geweest. Nochtans is apneubehandeling preventief naar de verwante aandoeningen (de comorbiditeiten, vooral hart en vaat en metabole aandoeningen) en naar veiligheid op de weg en op de werkplaats. De Europese affiche die we samen met andere apneuverenigingen gemaakt hadden, wordt deze week naar alle slaapcentra gestuurd. Vraag ze op te hangen (ook in de wachtkamer van je huisarts)!

Eet Beweeg Slaap

Naast de slaapapneu aandoening, heeft ApneuVereniging Vlaanderen ook aandacht voor een gezonde levensstijl. Op de herfstbijeenkomst 2017 verdeelden we de voedingsdriehoek en de bewegingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Ook in het ApneuMagazine komt gezond bewegen en gezonde voeding vaak aan bod. De band met slaapapneu is rechtstreeks: gezonde voeding en gezonde beweging leidt tot minder of geen overgewicht, wat het aantal apneus en hypopneus vermindert.