nederland

Webinar prof Dirk Pevernagie (UZGent)

di 11 mei 2021
Prof Dirk Pevernagie

Professor Dirk Pevernagie heeft zowel in Vlaanderen (UZ Gent) als in Nederland (Kempenhaeghe in Heeze) expertise opgebouwd in slaapgeneeskunde. Hij is acht jaar voorzitter geweest van de Belgische Vereniging voor Slaaponderzoek en Slaapgeneeskunde (BASS), drie jaar stichtend bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Slaapgeneeskunde (SVNL) en is sinds 2019 klinisch ondervoorzitter van de Europese Vereniging van SlaapOnderzoek (ESRS). Met zo’n achtergrond is onze vraag eenvoudig: hoe vergelijk je de Nederlandse en Belgische behandeling van slaapapneu, wat kunnen we van de Nederlandse aanpak wél en wat niet leren?

Limburgers slapen slecht (Nederland)

vr 06 april 2018
De Limburger

Een bericht uit het Limburg over de grens. Het aantal mensen met slaapproblemen neemt enorm toe. De ziekenhuizen krijgen het er steeds drukker mee. Sommige spreken van een verdubbeling van het aantal mensen met slaapproblemen. De behandelingen spitsen zich met name toe op insomnie (het niet in of door kunnen slapen en/of te vroeg wakker worden), snurken en slaapapneu (ademstops).

Hoe tevreden zijn Nederlandse slaapapneuers?

zo 05 november 2017
Tevredenheidsonderzoek NL 2017

De Nederlandse ApneuVereniging stelde haar tweejaarlijks onderzoek naar de tevredenheid van de apneu behandeling voor. De gezondheidszorg in Nederland is anders georganiseerd dan in Vlaanderen, zo ook de behandeling van slaapapneu. Niet alle cijfers uit het onderzoek zijn daarom voor Vlaanderen nuttig of relevant. Toch zijn er antwoorden die ons interesseren. We pikken er hier enkele uit, zoals: geeft de behandeling resultaat? Hoe beoordelen onze Nederlandse collega's de kwaliteit van hun gezondheid vóór en na de start van de behandeling? Wie verwees door? Is controle wenselijk en hoe verloopt ze? Welke maskers en welke toestellen worden gebruikt? Wie schrijft mra voor? Is men tevreden over de chirurgische ingreep? En tenslotte is men tevreden over het slaapcentrum?

Nederlandse slaapcentra - Rapport 2016

di 15 november 2016

Onze Nederlandse collega's, ApneuVereniging Nederland, doen elk jaar onderzoek naar de diagnose en behandeling van slaapapneu. Het ene jaar een uitgebreid onderzoek onder patiënten. Het andere jaar vragen ze slaapcentra naar hun aanpak en werkwijze. Dit laatste was in 2016 het geval. Van de 86 slaapklinieken deden er 85 mee aan dit uitgebreide onderzoek.

Lees verder voor een aantal opmerkelijke uitslagen uit dit onderzoek.

Tags:

Nederlandse slaapcentra beoordeeld

vr 06 november 2015
Rapport slaapcentra (Nederland)

Sinds 2004 houden de Nederlandse collega's van de ApneuVereniging elke twee jaar een onderzoek onder patiënten over hun ervaringen met de slaapcentra. De uitslagen van het laatste grote onderzoek zijn 6 november gepubliceerd en gepresenteerd op een symposium voor professionals. Aan dit onderzoek hebben bijna 3600 patiënten mee gedaan. De best beoordeelde topklinieken zijn gelegen in Leiden, Terneuzen, Winterswijk, Woerden en Zwolle/Groningen.

Tags:

Nederlandse patiënten willen gezondheid online regelen

do 08 oktober 2015

Nederlandse patiënten willen handige online toepassingen om hun zorg te regelen. Zij zien voordelen in het opzoeken van informatie over zorg en gezondheid op het internet. Ook willen zij via het internet recepten aanvragen, een afspraak maken met de dokter, of de zorgverlener een e-mail sturen met een vraag. Dat lijkt hen gemakkelijk en tijdsbesparend. Een derde van de zorggebruikers vindt het handig om online zijn eigen medische gegevens in te zien.

do 01 januari 2015
Logo Apneuvereniging Nederland

België

GUPPC, Groupe des Utilisateurs du PPC, is onze Franstalige tegenhanger in België. Wij delen met hen de Slaapapneu Conventie van het federale RIZIV, dat de terugbetaling regelt voor de slaapapneu behandeling. Wij worden sinds 2018 uitgenodigd op de bijeenkomsten van BASS, de vereniging van slaapartsen in België. We overleggen vooral bij wijzigingen van de SlaapApneu Conventie.