voorkomen

Affiche Onderdiagnose

za 03 maart 2018

Slaapapneu wordt ernstig onderschat. Er is een grote onderdiagnose en onderbehandeiling: van de 10 mensen die er last van hebben zijn er niet minder dan 9 die het niet weten of die het niet laten behandelen. Op behandeling van slaapapneu is er de voorbije jaren steeds bezuinigd geweest. Nochtans is apneubehandeling preventief naar de verwante aandoeningen (de comorbiditeiten, vooral hart en vaat en metabole aandoeningen) en naar veiligheid op de weg en op de werkplaats. De Europese affiche die we samen met andere apneuverenigingen gemaakt hadden, wordt deze week naar alle slaapcentra gestuurd. Vraag ze op te hangen (ook in de wachtkamer van je huisarts)!

Kosten en Opbrengsten van de apneu-behandeling

wo 29 maart 2017
Kosten en opbrengsten van de apneu-behandeling
De conventie, die de terugbetaling van de cpap-behandeling regelt, werd gewijzigd in januari 2017. Opvallende punten zijn de terugbetaling van de mondbeugel (MRA), maar ook de besparing van 4%. De slaapcentra zien hun vergoeding teruglopen tot 1,89€/dag/cpap-gebruiker. De kosten nemen jaarlijks toe, zo zegt de bevoegde minister. Is het behandelen van apneu dan te duur geworden? Is het verantwoord dat er bespaard wordt?

Met die vragen trokken we naar prof dr Wilfried De Backer. Het werd een boeiend gesprek over de maatschappelijke kosten en opbrengsten van de behandeling van apneu, en we leerden een nieuw woord, de QALY. Het interview is in het lentenummer 2017 van het ApneuMagazine verschenen.

Aantal mensen met slaapapneu-behandeling verdubbeld

wo 16 maart 2016

Het aantal mensen dat voor slaapapneu behandeld wordt met een luchtdrukmasker (CPAP) is op vijf jaar tijd fors toegenomen, dat blijkt uit cijfers van het RIZIV. Het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering zag het aantal patiënten dat een CPAP-behandeling krijgt, stijgen van ruim 36.000 in 2010 tot boven 67.000 in 2014, een toename met 82%.