slaaponderzoek

ApneuMagazine Nederland 18-1

di 27 maart 2018

Het op reis gaan krijgt veel aandacht in het lentenummer van 2018. Zo zijn er de eerste gebruikerservaringen van twee nieuwe reis-cpap's, de ResMed AirMini en de Philips DreamStation Go. Er is ook het verhaal van Fleur die graag reist in de natuur en dat neemt ze letterlijk, zoals overnachten in een hangmat onder een muskietennet. Een boeiend en inspirerend verhaal. Ook de blog van Ineke sluit daarbij aan: Ineke GAAPt (GAAP staat voor Gezond Actief met APneu). We sluiten het leefstijl thema af met gezonde recepten.

Wat betekent het als je kind én het Downsyndroom heeft én slaapapneu? De slaapapneu diagnose was ingrijpend. Door de apneubehandeling is het kind miner zelfstandig, want meer afhankelijk van hulp en zorg. In het eerste jaar kon hij zelf zijn masker niet zelfstandig afzetten. Lees het gesprek met de moeder.

We hadden een presentatie op onze lentebijeenkomst van een Leuvense ontwikkeling voor diagnose van slaapapneu, ook in Eindhoven wordt gewerkt aan de toekomst: nauwkeurig slaaponderzoek in eigen bed.

Verder een tevreden mra-gebruiker (mondbeugel als alternatief voor het masker), een reportage over het zorgpad in een slaapcentrum, een impressie van het gebruik van de app DreamMapper, weetjes uit de actualiteit met Wist je dat? en de populaire rubriek Voor mekaar.

Graag lezen we jouw feedback over de artikels of bijkomende vragen!

Hoe tevreden zijn Nederlandse slaapapneuers?

zo 05 november 2017
Tevredenheidsonderzoek NL 2017

De Nederlandse ApneuVereniging stelde haar tweejaarlijks onderzoek naar de tevredenheid van de apneu behandeling voor. De gezondheidszorg in Nederland is anders georganiseerd dan in Vlaanderen, zo ook de behandeling van slaapapneu. Niet alle cijfers uit het onderzoek zijn daarom voor Vlaanderen nuttig of relevant. Toch zijn er antwoorden die ons interesseren. We pikken er hier enkele uit, zoals: geeft de behandeling resultaat? Hoe beoordelen onze Nederlandse collega's de kwaliteit van hun gezondheid vóór en na de start van de behandeling? Wie verwees door? Is controle wenselijk en hoe verloopt ze? Welke maskers en welke toestellen worden gebruikt? Wie schrijft mra voor? Is men tevreden over de chirurgische ingreep? En tenslotte is men tevreden over het slaapcentrum?