Ontwikkeling in diagnose slaapapneu haalt 1,5mln investering

vr 16 maart 2018

Op Wereld Slaap Dag 2018 maakte Ectosense bekend dat ze een overeenkomst met een investeringspartner afgesloten hebben voor hun product voor diagnose van slaapapneu. Bart Van Pee, de CEO had hun product reeds voorgesteld op onze lentebijeenkomst 2018, onlangs op 3 maart. Hij kon toen het bericht van de investering nog niet bekend maken. VTM Nieuws trok naar Leuven voor een kort interview (voor video, klik op lees verder).

Als ApneuVereniging Vlaanderen zijn we erg verheugd dat onderzoek in onze aandoening de belangstelling heeft van investeerders. We hopen dat dit kan bijdragen om de grote onderdiagnose weg te werken.

Het aantal Belgen met onbehandelde slaapapneu, in het interview op 400.000 geschat, ligt eerder aan de lage kant. Voortgaande op wetenschappelijk onderzoek van de voorbije jaren, zou slaapapneu voorkomen bij 5% tot 10% van de bevolking. Voor Vlaanderen (6,6mln) alleen al, schommelt dit tussen de 330.000 en 660.000 (zie ons interview in ApneuMagazine 17-1. Met 5 andere Europese apneuverenigingen hebben we daarover een affiche verspreid op het jaarlijks congres van longdeskundigen in september 2017, die we nu ook in Vlaanderen verspreiden.

Dit artikel is ook gedeeld op onze Facebook pagina