Hoger risico op depressie bij mannen met slaapapneu

do 21 mei 2015

Naast de kans op een hoge bloeddruk en een verhoogd risico op een beroerte is slaapapneu  nu ook in verband gelegd met het krijgen van een depressie. En dan wel bij mannen. Zo blijkt uit een nieuwe studie die werd gepresenteerd op de 2015 American Thoracic Society International Conference in Denver.

Apneu treedt op wanneer de ademhaling tijdens de slaap wordt onderbroken. Het zuurstoftoevoer naar de hersenen is dan beperkt. De meest voorkomende vorm is obstructieve slaapapneu (OSAS)  die wordt veroorzaakt door een verstopping van de luchtwegen door  zacht weefsel in de keel en / of het dichtklappen van nasale holtes tijdens de slaap.

Slaapstudie

Aan de meest recente studie namen 1.875 mannen tussen de leeftijden van 35 en 83 deel. Zij werden in een periode van vijf jaar twee keer geëvalueerd op depressie. Bij een willekeurige steekproef onder de deelnemers, allen eerder gediagnosticeerd met slaapapneu, onderging een aantal een slaapstudie en voltooide een vragenlijst die hun niveau van slaperigheid overdag beoordeelde.

De resultaten toonden aan dat mannen met eerder gediagnosticeerde slaapapneu significant vaker klinisch depressief waren. Net als  mannen met overmatige slaperigheid overdag. Mannen met zowel slaapapneu en slaperigheid overdag (aandoeningen die vaak gaan hand-in-hand) hadden vier tot vijf keer meer kans op een depressie dan mannen zonder een van de klachten.

Groter risico

"Overmatige slaperigheid overdag en ernstige slaapapneu werden beide geassocieerd met de prevalentie en het recente ontstaan ​​van depressie in onze mannelijke testgroep. En de aanwezigheid van beide werd geassocieerd met een nog groter risico", aldus de hoofdauteur Dr. Carol Lang uit de Universiteit van Adelaide, Australië.

De onderzoekers controleerden verschillende factoren tijdens de studie, alsook factoren die kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een depressie afgezien van apneu, en vond dat het verband sterk bleef.

Geestelijke gezondheid

Dit is de laatste van een groot aantal studies waaruit een verband blijkt tussen slaapapneu en ernstige gezondheidsproblemen. En een groeiende lijst met de focus op de connectie van de aandoening met geestelijke gezondheid in het bijzonder.

Vorig jaar toonde een studie gepubliceerd in het Journal of Research in Medical Sciences nog een correlatie tussen depressie en angst en slaapapneu bij zowel mannen als vrouwen. En uit een eerdere studie gepubliceerd in het Journal of Clinical Psychiatry, die bijna 19.000 mensen bemonsterd heeft, bleek dat mensen met slaapapneu meer dan vijf keer zoveel kans hebben op een depressieve stoornis als mensen zonder apneu.

Het Centers for Disease Control-onderzoek uit 2012 onder 10.000 volwassenen toonde tot slot aan dat mannen en vrouwen die tijdens de slaap snurken en stoppen met ademhalen drie keer meer kans op tekenen van depressie vertonen.

Er wordt nog meer bewijs gezocht naar de relatie tussen slaapapneu en depressie. Maar afgaande op wat tot nu toe gepubliceerd is, is er sprake van meer dan enkel toeval, aldus de onderzoekers.

Overgenomen van nodea.nl: Hoger risico op depressie bij mannen met slaapapneu
Bron: MeerStudy: Men With Sleep Apnea More Likely To Suffer From Depression (Forbes) en Sleep apnea increases depression risk in men (Times of India)

Tags: