philips

Vragen aan EU Volksgezondheid over Philips terugroeping

wo 15 februari 2023

ApneuVereniging Vlaanderen sloot zich aan bij de vraag aan de Europese Unie naar stand van zaken en actie in verband met de veiligheidsmelding en terugroeping van Philips toestellen. De vraag werd ook ondersteund door patiëntenverenigingen van Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Zweden en IJsland. Op 15 februari werd namens deze patiëntenverenigingen een presentatie gedaan door Luca Roberti, voorzitter van ApneuVereniging Italië, aan de MDCG van de EU.

Tags:

Philips roept cpap's (Dreamstation 1ste generatie) terug

di 19 oktober 2021
Philips cpap Dreamstation

Update 08/03/2022 23:00

Actuele stand van zaken: Op 23 december 2021 publiceerde Philips een update van eigen onderzoek. Op basis van de analyse van deze resultaten door Het Duitse agentschap voor de geneeskundige apparaten, wordt de verklaring van ERS (de toonaangevende Europese organisatie van professionals in de geneeskunde van de ademhaling) aangepast, het risico wordt afgezwakt. In verschillende landen worden echter door patiënten groepsvorderingen gestart (USA, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk).

In België werd op 14 september 2021 door minister Vandenbroucke geantwoord op vragen in de kamercommissie gezondheid (Sofie Merckx PVDA en Nathalie Muylle CD&V). Ook hij relativeert het risico, gebaseerd op informatie van FAGG (Federaal Agentschap voor geneeskundige apparaten).

Op dinsdag 15 maart 2022 organiseert ApneuVereniging Vlaanderen voor leden en vrienden een webinar over de stand van zaken met Philips, het FAGG (uitgenodigd) en professor Verbraecken.
Schrijf je hier in. Nog geen lid of vriend? Maak je hier lid of stuur een e-mail als je professional bent in de sector (slaapcentrum, industrie, overheid).

Bereid je voor: we hebben een chronologische lijst gemaakt van documenten en artikels (klik op lees verder).

Waarover gaat het? Philips heeft op 14 juni 2021 een veiligheidsmelding verspreid (en een terugroeping in de USA) van een reeks toestellen, waaronder de Dreamstation 1ste generatie. De besprekingen met de overheden van Europese landen, met name de autoriteiten voor veiligheid van medische apparatur (FAGG in België), leiden voor elk land tot publicatie. In België werd de veiligheidsmelding gepubliceerd op dinsdag 22 juni 2021.

Het oorspronkelijke advies van Philips om de apneubehandeling te stoppen en contact te nemen met de slaaparts werd gewijzigd. Het advies van de vereniging van Belgische slaapartsen (BASS) aan de slaapcentra luidt: Wij adviseren vooralsnog om het risico van eventueel tijdelijk onderbreken van een CPAP behandeling voor iedere patiënt afzonderlijk te evalueren en de beademingstoestellen voorlopig te blijven gebruiken!

We werken deze webpagina bij als nieuwe informatie beschikbaar komt. Klik op Lees verder voor het chronolisch overzicht van de informatie waarover we beschikken.

Webinar Philips

di 16 maart 2021

Op de tweede webinar met productinformatie kwam Julie Vynckier van Philips aan het woord over de DreamStation (cpap toestel), de bijhorende DreamMapper app en innovatieve DreamWear maskers

De webinar ging door op dinsdag 16 maart 2021 van 19u tot 20u

Update 8 april 2021: Link naar video opname is toegevoegd

Philips lanceert draagbaar CPAP in Benelux

ma 12 maart 2018

De DreamStation Go is de compacte CPAP van Philips voor gebruik op reis. Op 12 maart 2018 maakte Philips bekend dat het toestel nu ook in Benelux verkrijgbaar is. In het persbericht wordt benadrukt dat het toestel dezelfde klinisch bewezen therapie heeft als de gewone DreamStation. Deze reis CPAP is beschikbaar via web shops. Klik op Lees meer voor de volledige tekst van de aankondiging.