ApneuMagazine Nederland 20-2

vr 26 juni 2020

In het Nederlandse ApneuMagazine vind je altijd interessante bijdragen ook voor de Vlaamse apneupatiënt. Sla de informatie van de vereniging over en lees met ons bijvoorbeeld mee in volgende artikels: Diagnostiek door tandartsen, Een hoes breien voor je slang, Mag ik even mijn masker afzetten?, Hoe worden mra's (de mondstukken) gemaakt?, Slaapapneu meten door veranderingen van het hartritme? Relatie, seks en apneu in tijden van de lockdown.

Een kort overzicht van de inhoud, ook interessant voor de Vlaamse lezer...

• Diagnostiek door tandartsen heeft veel potentie. Een gesprek met bijzonder hoogleraar tandheelkundige slaapgeneeskunde Nico de Vries, die onder meer verwijst naar een Antwerpse studie over een combinatietherapie. In de studie werden de ademstops met 50% verminderd met de behandeling met een mondstuk (mra) en een even groot resultaat met een verhinderen van de ruglig tijdens het slapen. Combinatie van beide behandelingen gaf een vermindering van 75%

• Niet alle Vlaamse en Brusselse slaapcentra stellen een verwarmde slang ter beschikking, hoewel dit sterk het comfort van de luchtdrukbehandeling (cpap) verhoogt. Ook in Nederland moeten patiënten vaak zelf voor een verwarmde slang betalen. Wil je of kan je die extra kost er niet bijnemen, dan kan je ook een jasje voor de slang gebruiken. En wie kan breien, kan er nog een origineel model voor maken!
    Uit een peiling bleek de verwarmde slang erg populair te zijn, met als belangrijkste reden het tegengaan van condens. Waarom wordt de verwarmde slang dan niet vergoed?

• Een vraag die wel vaker voorkomt. Mag ik even mijn masker afzetten, of is het erg als ik een nacht zonder slaap? Longarts Reindert van Steenwijk geeft een antwoord.

• Gemiddeld duurt het zo'n vier tot acht jaar voor mensen de diagnose slaapapneu krijgen. Meer dan een derde loopt zelfs acht jaar of langer rond. Dat blijkt uit vroegere bevragingen door de Nederlandse collega's. We hebben geen reden om aan te nemen dat dit in Vlaanderen niet even lang duurt. In het magazine twee ervaringsverhalen van mensen die er pas na lange tijd erachter kwamen dat ze apneu hadden.

• Hoe worden mra's (de mondstukken) gemaakt? Dat gebeurt grofweg op twee manieren: van robuust kunsthars en tegenwoordig ook door een 3D-printer. Beide methodes worden vergeleken.

• Als je neus chronisch dicht zit, is het soms lastig om een cpap te gebruiken of te verdragen. De druk is dan te hoog, waardoor het masker kan gaan lekken en de cpap niet goed werkt. Kan een neusoperatie uitkomst bieden.

• Slaapapneu meten door veranderingen van het hartritme? Vorig jaar werd daarover onderzoeksresultaten verspreid door de Technische Universiteit van Eindhoven. In Nederland vindt ruim 70% van de slaaponderzoeken thuis plaats, 50% zelfs zonder draden op het hoofd. Een groot verschil met België (zie ApneuKrant 20-1) waar 92% van de diagnose gebeurt in het ziekenhuis mét sensoren op het hoofd (PolySomnoGrafie, de "gouden standaard"). In eenvoudige gevallen zou slaapapneu kunnen afgeleid worden uit hartslagmetingen, wat op allerlei manieren kan (zoals via Activity Trackers, Sporthorloges of Smart Watches).

• Relatie, seks en apneu in tijden van de lockdown. Komt er een babyboom of een echtscheidingsboom? Lezersvragen beantwoord door seksuoloog Marijke IJff

• En de gewone rubrieken met tips en krantenknipsels...
Voor leden en vrienden: