Limburgers slapen slecht (Nederland)

vr 06 april 2018
De Limburger

Een bericht uit het Limburg over de grens. Het aantal mensen met slaapproblemen neemt enorm toe. De ziekenhuizen krijgen het er steeds drukker mee. Sommige spreken van een verdubbeling van het aantal mensen met slaapproblemen. De behandelingen spitsen zich met name toe op insomnie (het niet in of door kunnen slapen en/of te vroeg wakker worden), snurken en slaapapneu (ademstops).

Slaappoli

Voor die laatste aandoening heeft het St. Jans Gasthuis in Weert een poli waarvan de uren bijna zijn verdubbeld. Noodzaak, want meldden zich in 2013 nog 293 patiënten, vorig jaar waren dat er 510 en voor dit jaar staat de teller al op 271. Het Slaap- en snurkcentrum van Zuyderland Medisch Centrum bespeurt eveneens een groei. In 2012 voerde het centrum ongeveer 1900 onderzoeken uit, in 2017 waren dat er al 2500.

Het Laurentiusziekenhuis verricht meer dan 1400 slaaponderzoeken per jaar, in 2012 waren dat er nog 755. Het Roermondse ziekenhuis werkt vaker samen met onder andere het Academisch Slaapcentrum Ciro in Horn. Dit onderzoeks- en behandelcentrum van Maastricht UMC op het gebied van slaapstoornissen, merkt ook een fikse toename. Sinds 2010 is het aantal slaaponderzoeken voor diagnostiek en behandeling gestegen van 750 naar 1600 per jaar, aldus slaaparts Manu Sastry.

Speciale afdeling

Of de stijging daadwerkelijk te wijten is aan een toename van slaapstoornissen is onduidelijk. "Mogelijk wordt er meer doorverwezen. Of het is beide." Dit concluderen ze eveneens bij VieCuri. "Het belang van goed slapen wordt op meer waarde geschat. Het taboe gaat er vanaf. Je krijgt meer doorverwijzingen", zegt een woordvoerder. VieCuri behandelt dagelijks vijftien patiënten. Het Venlose ziekenhuis ziet een stijging, maar exacte aantallen kan het niet geven.

De Reinaert Kliniek in Maastricht opende afgelopen maand een ­speciale afdeling waar mensen met apneu- en snurkproblemen behandeld worden.

Overgewicht

De slaapproblemen worden met name veroorzaakt door toenemend overgewicht en vergrijzing. Ook onregelmatige tijden spelen een rol, evenals sociaal-economische factoren. Afgelopen maand meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek dat bijna een kwart van de Limburgers van twaalf jaar en ouder kampt met slaapproblemen.

Bron: De Limburger, 6 april 2018, Slaappoli krijgt het steeds drukker
Foto: Marco Jeurissen

Limburg slaapt slecht, zo voorkom je een chronisch slaaptekort

Slaaparts Manu Sastry, Academisch Ziekenhuis Horn Foto René Corton