Ontwerp Richtlijnen Slaapapneu in UK

do 04 maart 2021

Op 3 maart werd in de UK het lang verwachte ontwerp van nieuwe richtlijnen voor de behandeling van slaapapneu gepubliceerd.

Het ontwerp is gerealiseerd na uitgebreid overleg binnen NICE, Nationaal Instituut voor Uitmuntendheid in Gezondheid en Zorg. Dit instituut is onderdeel van het Ministerie van Gezondheid van Engeland en publiceert richtlijnen over het gebruik van gezondheidstechnologieën binnen de NHS, de Nationale GezondheidsZorg, van Engeland en Wales. Zoals het gebruik van nieuwe en bestaande medicijnen, behandelingen en procedures.

Het instituut heeft een sterke internationale reputatie. Jo De Cock, topman van het RIZIV, keek uit naar de publicatie van het ontwerp in november 2020, zo meldde hij ons toen op de webinar. SATA, de ApneuVereniging van de UK, voluit Sleep Apnoea Trust Association, was actief betrokken in de totstandkoming van het ontwerp. Ze meldde ons gisteren dat het uitstel te wijten was aan de drukte rond Covid-19. Tot 14 april kunnen door de stakeholders (belanghebbenden) commentaren ingediend worden.

We bespreken met ApneuVerenigingen van andere landen deze richtlijnen in ons Europees netwerk ENSAPO en zorgen voor een samenvatting van de belangrijkste inhoud.

Voor wie de originele tekst wil lezen, die is beschikbaar op de website van NICE:

Draft NICE Guideline on Obstructive Sleep Apnoea/Hypopnoea Syndrome (OSAHS) and Obesity Hypoventilation Syndrome (OHS) in over 16s