Oproep ivm Philips toestellen

zo 09 juni 2024
Philips Dreamstation 1

We ontvingen volgende oproep.

"Ambrosio & partners  treden op voor een Italiaanse consumentenorganisatie die het opgenomen heeft voor de kopers van Philips slaapaneu apparaten waaraan een en ander schort.

De class action (groepsvordering) die momenteel wordt gevoerd in Milaan heeft een Europese dimensie en kan alle gedupeerden in Europa schadeloos stellen.

Momenteel is er al een vertegenwoordiger voor Ierland, Spanje en Italië gevonden  maar nog niet voor ons land. Daardoor dreigt België uit de boot te vallen ingeval van een uitspraak of schikking terwijl er hier tienduizenden gedupeerden zijn, soms met zware gezondheidseffecten. Dat zou erg jammer zijn. Het voordeel van de groepsvordering is immers dat via een of meerdere gedupeerden meteen alle gedupeerden kunnen vertegenwoordigd worden. Daarom wordt dit een “class” of “groep”: als de vertegenwoordiger in het gelijk wordt gesteld worden alle slachtoffers vergoed.

Kort samengevat wordt nu een of meerdere Belgen gezocht die bereid zijn om mee te doen aan deze groepsvordering om ons land te vertegenwoordigen. Volgens wat ik verneem zijn daar geen kosten of risico’s aan verbonden maar het zijn Ambrosio & partners die meer gerichte informatie kunnen geven.

Wel is er haast mee gemoeid want de deadline voor deelname is 21 juni 2024. Mensen die interesse hebben moeten vóóraf alle nodige info bezitten zodat zij met kennis van zaken kunnen handelen."

Als ApneuVereniging Vlaanderen krijgen we zelf twee signalen.

• Enerzijds de ApneuVereniging Italië die een procedure tegen Philips gevoerd heeft. Ook in Nederland en Frankrijk hebben patiënten een procedure gestart.
  • Anderzijds de reactie van professor Johan Verbraecken, slaaparts UZAntwerpen, die vaststelt dat er in geen enkel slaapcentrum in België een geval van kanker gemeld met een verband naar het afbrokkelend isolatieschuim in Philips toestellen, zoals de Dreamstation (zie foto).

Als vereniging wensen we iedereen de kans te geven
die zich bij deze groepsvordering wil toevoegen.
Dit kan via telefoon op 03 494 27 39
of - bij voorkeur - via e-mail naar info@ApneuVereniging.be
Opgelet: deadline 21 juni 2024!

Reacties

De oorspronkelijke veiligheidswaarschuwing van Philips, met latere informatie van relevante instanties (bijgewerkt tot 2022)
Philips roept cpaps Dreamstation 1ste generatie terug

We zoeken vrijwilligers om deze update bij te werken tot vandaag!