Webinar TeleMonitoring ResMed

zo 17 april 2022
ResMed AirView scherm

Onlangs stelde de firma ResMed, fabrikant van o.m. CPAP toestellen en maskers, de vraag naar financiering van AirView, hun telemonitoring toepassing voor slaapcentra. Het RIZIV stelde een werkgroep samen, met slaapcentra, ziekteverzekeringen, fabrikanten en patiënten. Een verslag van de werkgroep, na onder meer opmerkingen van BASS (Belgische Vereniging voor Slaaponderzoek en Slaapgeneeskunde), werd goedgekeurd op maandag 21-02-2022 op het Verzekeringscomité van RIZIV.

Het verslag van de werkgroep is hier te vinden.

Er werden de volgende opmerkingen gemaakt:

1. Het is van belang dat de patiënt goed op de hoogte is van wat er met de verzamelde gegevens gebeurt en hiervoor toestemming geeft.
  2. Ook de eerste lijn (huisarts, thuisverpleging) dient op de hoogte te zijn dat de patiënt via telemonitoring wordt opgevolgd en dient eventueel toegang te hebben tot de gegevens.
  3. Er dient meer duidelijkheid te zijn over de duur van de opstartperiode.
  4. De opvolging van de patiënt door middel van telemonitoring dient niet uitsluitend door een ziekenhuis te gebeuren en gekoppeld te zijn aan een hospitalisatie. Dit dient ook in een ambulante setting te kunnen gebeuren.

Het College van artsen-directeurs zal de besluiten van de specifieke werkgroep meenemen bij herziening van de overeenkomst, dewelke momenteel bezig is. Zowel de beroepsverenigingen als de patiëntenverenigingen zullen in het kader hiervan nog gehoord worden.

Op dinsdag 19 april om 19u organiseren we een webinar voor leden en vrienden, waarbij ResMed zijn vraag zal toelichten.

Ben je lid of vriend en nog niet ingeschreven op de webinar? Klik hier voor inschrijving.

Kan je niet deelenemen, dan kan je nadien de opname uitgesteld bekijken (hiervoor moet je wel je Google account meedelen, degene die je gebruikt om Youtube opnames te bekijken).