slaapneu overeenkomst

Ontwerp van ingrijpende wijziging diagnose en behandeling slaapapneu

zo 25 augustus 2024

We ontvingen van het RIZIV (RijksInstituut voor Ziekte- en InvalideitsVerzekering) een conceptnota en een vraag om deel te nemen aan een overleg met alle betrokken partijen (slaapartsen, huisartsen, thuiszorgdienstverleners, ziekenhuiskoepels)

Het RIZIV is de organisatie die de slaapapneu-overeenkomst afsluit met erkende slaapcentra en die de betalingen regelt via tussenkomst van de ziekenfondsen.

Zij stellen nu een ingrijpende wijziging voor van deze overeenkomst.

We hebben er als patiënt alle belang bij deze nieuwe organisatie van de slaapapneu behandeling grondig te bekijken en onze opmerkingen goed te formuleren tijdens het overleg.

OPROEP: Wie wil de conceptnota lezen en eventueel zijn/haar bemerkingen met andere patiënten bespreken?

Laat het weten aan info@ApneuVereniging.be en vermeld ook of je wenst deel te nemen aan een Zoom overleg met uitsluitend patiënten ter voorbereiding van het overleg met andere betrokkenen.

Tevens zoeken we vrijwilligers die een dossier over de slaapapneu-overeenkomst willen aanmaken en bijwerken op de web site (historiek, rapport van het kenniscentrum, standpunten van betrokken partijen...)

Update: de conceptnota is NIET in bijlage publiek verspreid, want geen toelating van RIZIV (eigenaar van de nota) omdat "nog niet met iedereen besproken". We hebben wél toelating een interne werkgroep te vormen waarbinnen de conceptnota mag gedeeld worden en een gezamenlijk standpunt wordt afgesproken. Vandaar deze oproep.

Vooreerst geven we de e-mail van het RIZIV weer zoals we die ontvangen hebben, hierbij In cursief: